Forbrugerrådets forslag om at forbyde de omstridte undersøgelsesgebyrer ved lov falder ikke i god jord hos forhandlerne.
Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv kan man ikke se logikken.
»Konsekvensen af det forslag vil jo være, at der ikke bliver noget incitament til at passe på sin vare eller læse brugsanvisningen. Dermed vil alle forbrugere komme til at betale for de få, der ikke har behandlet deres produkt ordentligt,« siger advokat Lars Quistgaard Bay hos Dansk Erhverv til organisationens medlemsblad.
Gebyret skal ikke opkræves altid - men butikkerne skal have muligheden for det i enkelte tilfælde, mener Dansk Erhverv.
»Der skal selvfølgelig ikke tages noget undersøgelsesgebyr, hvis der er tale om fejl på varen. Men viser det sig, at problemet er opstået, fordi forbrugeren selv har skadet produktet, eller har glemt at læse brugsanvisningen, så skal forhandleren have mulighed for at få dækket sine omkostninger til værkstedet,« siger Lars Quistgaard Bay.
Men selv om erhvervsorganisation ønsker et eventuelt forbud hen hvor pepperet gror, så har flere store butikskæder ladet sig overtale af Forbrugerrådets aktuelle kampagne mod gebyret.
Siden rådet offentliggjorde en gabestok på sin hjemmeside i fredags, har flere firmaer og butikskæder uden betingelser besluttet at droppe gebyr.
Dansk Erhverv er en erhvervsorganisation, der repræsenterer 20.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.