Metro-koncernen har etableret et fremtids-supermarked i den tyske by Rheinberg, hvor en række nye teknologier skal afprøves i praksis - deriblandt RFID (Radio Frequency Identification). Men efter protester fra borgerretsgrupper og demonstrationer foran supermarkedet har Metro nu bøjet sig og skrinlagt den omstridte radioteknologi, som giver mulighed for at følge varer - og kunder - både i og udenfor supermarkedet.
Metro har besluttet at trække 10.000 kundekort tilbage, som indeholder RFID-chips. En talsmand for koncernen lover samtidig, at alle kundekort fremover kun vil være forsynet med den sædvanlige stregkode og ikke radiochips.
De kontroversielle kundekort har været i brug siden april sidste år og er en del af Metro-koncernens strategi om at indføre RFID-teknologi i sin interne varehåndtering. Men netop anvendelsen af radiochips som erstatning for stregkoder er blevet kritiseret, fordi chippen fortsat kan bruges til at spore varen og dermed køberen, efter man har forladt butikken - medmindre chippen bliver fjernet eller deaktiveret ved kassen.
Metro forsvarer sig med, at det aldrig har været tanken at samle informationer om kunderne. Muligheden for at udlæse radiochips på kundekort er kun blevet brugt i et video-system, hvor kunderne i Rheinberg har haft mulighed for at spille kort filmklip i en automat. Metro oplyser, at det eneste formål med radiochippen er at kontrollere, om kunden overholder filmcensurens krav til mindstealderen, når man afspiller filmklip. Fremover skal systemet i stedet scanne stregkoden på kundekortet.
Trods Metro-koncernens beslutning om at droppe det omstridte RFID-projekt gennemførte borgerinitiativet "Stop RFID" en demonstration foran supermarkedet i Rheinberg fredag.