Reklamer i spil vil eksplodere

Antallet af reklamer i spil vil være vokset til det fem-dobbelte om tre år, vurderer analysefirma.

Analysefirmaet Yankee Group, der specialiserer sig i digitale medier, vurderer, at der vil være fem gange så mange reklamer i spil om blot tre år.

Ifølge Yankee Group udgør reklamer i computerspil i dag omkring 150 millioner dollar, men det tal vil vokse til 732 millioner inden udgangen af 2010. Spilindustrien omsætter i dag for mere end alle biografer i verden, og den udvikling vil altså fortsætte, især på konsolmarkedet.

Konsolspillene tiltrækker annoncører, fordi miljøet her er mere kontrollerbart end i pc-spil, og fordi kvaliteten på grafikken er givet på forhånd. Spiller man online, kan annoncører sætte systemet til at se, hvor spilleren befinder sig, og derefter placere lokale reklamer i det digitale landskab.

På konsolmarkedet er der tillige hård konkurrence mellem Sonys Playstation 3 og Microsofts Xbox 360, hvor den grundlæggende hardware umiddelbart sælges med tab i kampen om kunderne. De penge skal så senere tjenes ind igen på spil. Og reklamer.

Spiludviklere har ellers typisk haft udgifter på brugen af mærkevarer i spil. Skulle man bruge en Porsche eller Ferrari i et spil, så måtte man frem med pengepungen. Men den situation har ændret sig.

Den voldsomme interesse for spilreklamer ses blandt andet på Microsofts køb af reklamevirksomheden Massive Inc. for mere end 1,1 milliarder kroner. Google har siden købt firmaet Adscape for over 130 millioner kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S