Hvis man som privatperson vil købe en bil eller en brugt tørretumbler på nettet, så er de oplagte steder QXL.dk, DBA.dk eller Bilbasen.dk og Gul og Gratis.
Kendetegnende for dem alle er dog, at handlen medfører en mindre betaling til markedspladsen - eller at man skal finde sig i reklamer. Men sådan bør det ikke være, mener iværksætterne bag Jomito.dk.
Jomito er en handelsplads for private, hvor det ikke koster noget at se sælgernes kontaktoplysninger - og hvor der ikke er en eneste bannerreklame.
Med den holdning ser Jomito ikke ud til at blive en kæmpe overskudsforretning lige med det samme. Men det er heller ikke meningen. Ifølge iværksætterne er Jomito en non-profit organisation indtil videre.
Den største kongstanke bag Jomito er den sociale del. I takt med at man handler med folk, kan man blive "Jomito-venner" med dem. Det skal være med til at skabe tillid til de forskellige brugere - i samme stil som Ebay lader sine brugere bedømme hinanden.
Jomito er åben nu men fortsat under udvikling.
Jomitos forbillede er den amerikanske tjeneste Craigs List, der fortsat kalder sig en non-profit organisation. Firmaet eneste betalte tjeneste er jobannoncer, der resulterer i et årligt million-overskud.
På samme måde vil Jomito tjene penge på erhvervskunder og ifølge DR Penge vil man også forsøge at tilbyde ekstraydelser til brugerne. For eksempel transport af de købte varer.