Kronik: Klikrater er yt

I dag bliver der målt på, hvor mange der klikker på banneret, men reelt er det knap så væsentligt. Det væsentlige er, om det er den rigtige målgruppe, der klikker, skriver Jonas Damgaard Nielsen.

Der har i den seneste tid været en del debat om, hvorvidt bannerannoncer er pengene værd, idet klikrater ofte er yderst beskedent. Hvornår er en bannerannoncering en succes? Er det en succes, når 500 klikker på banneret, eller er det, når 1.500 klikker?


Man skulle tro, at marketingkampagner iværksættes for at ramme de målgrupper, som passer til det, virksomheden ønsker at afsætte. Men sådan er det langt fra på Internettet, for hvis bare klikraten er stort nok, så er annoncøren tilfreds!


I dag bliver der målt på, hvor mange der klikker på banneret, men reelt er det knap så væsentligt. Det væsentlige er, om det er den rigtige målgruppe, der klikker, altså om banneret genererer kvalitetstrafik.


Begrebet kaldes Qualified Visits og dækker over, hvor mange af de besøgende, som ved at klikke på banneret foretager netop den handling, som annoncøren ønsker. Det kunne for eksempel være at udfylde informationer om sig selv, bestille materiale, foretage et køb fra sitet, tilmelde sig et nyhedsbrev osv.


Det er muligt at måle på Qualified Visits. Det er bare langt de færreste, som gør det på trods af, at der er mange penge at spare. En bannerannonce der genererer 500 kliks, er nødvendigvis ikke dårligere end en bannerannonce, der giver 1500 kliks.


Det er ikke ualmindeligt at 95% af de besøgende på et e-handelssite, forlader sitet uden at købe noget. Tallet kan forbedres ved at flytte fokus fra antal besøgende til kvaliteten af de besøgende (qualified visits).


Annoncekronerne skal bruges der, hvor virksomheden rammer sin målgruppe bedst, og det gør sig naturligvis også gældende på Internettet, hvor mulighederne for analyse af marketingaktiviteterne er mere effektive end traditionel markedsføring. Ved at udarbejde de rigtige analyser er det muligt at finde ud af præcist, hvilke bannnereksponeringer der bedst rammer virksomhedens målgruppe samt for den sags skyld, hvilket banner der appellerer til virksomhedens målgruppe.


Der gælder de samme spilleregler på nettet som ved traditionel markedsføring, og budskabet er enkelt. Fokus skal rettes mod den rigtige målgruppe, så virksomheden ikke bruger penge på reklamer, som ikke er effektive. Effektive reklamer gavner firmaets samlede resultat – ligegyldigt om reklamerne bringes på Internettet eller via traditionel markedsføring.


Af Jonas Damgaard Nielsen, Tempest




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Fiftytwo A/S
    Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

    Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

    27. august 2025 | Læs mere


    Computerworld Cloud & AI Festival 2025

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    17. september 2025 | Læs mere


    IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

    IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

    24. september 2025 | Læs mere