Når Røde Kors sender sine frivillige indsamlere på gaden, forventer organisationen, at den gennemsnitlige indsamler har 1.000 kroner med tilbage efter at have stemt dørklokker i en dag. Derfor må det første forsøg med mikro-indsamlinger give anledning til jubel på Dansk Røde Kors' hovedkontor.
For med konceptet EgenIndsamling har en enkelt person formået at indsamle over 30.000 kroner via Twitter. Hos TrygVesta har de ansatte i fællesskab rejst næsten 140.000 kroner på samme facon.
Konceptet går kort sagt ud på "mikroindsamlinger". Ved at lave et simpelt standardsystem kan man lade enhver privatperson eller virksomhed oprette indsamlinger. Indsamlerne skaber simpelthen en elektronisk raslebøsse.
Konceptet er udviklet til Røde Kors på fritidsbasis af en flok fra den danske internetbranche og deres tekniske løsning aktiverer personlige netværk og omformer dem til kolde kontanter til nødhjælpsorganisationen. Og det er et koncept, som mange virksomheder også gerne vil forbindes med.
Listen over de største bidragsydere på EgenIndsamling begynder at tælle flere og flere virksomheder. Ud over TrygVesta finder man også Kellogg's, Codan, Nilfisk og Grundfos.
Sparer markedsføringskroner
Dansk Røde Kors havde i går indsamlet 4,8 millioner kroner fra private.
"Vi har oplevet et gennembrud for indsamling på nettet denne gang. Næsten en tredjedel af alt, hvad vi har fået ind de første 24 timer er kommet over nettet og det er helt nyt for os," siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Dansk Røde Kors, til DR.
Dansk Røde Kors kan også glæde sig over at spare på sine annonceringsomkostninger. Normalt afsættes 20 procent af det indsamlede til annoncering. Men den bliver gratis, hvis brugerne anvender deres netværk.