Bøde på 200.000 for falske priser på Nettorvet

Man må ikke bruge falske "før"-priser for at få "nu"-prisen til at virke lavere, men det gjorde Coops onlinebutik Nettorvet tilbage i 2004. Først nu er sagen afsluttet hos Forbrugerombudsmanden. Den endte med en bøde på 200.000 kroner til Brugsens bagmand.

Coops netbutik nettorvet.dk fik ørerne i maskinen, da man op til julesalget i det herrens år 2004 kom til at justere lidt for kreativt på de anførte priser på julegaverne.

Det var nemlig ikke julemanden, men derimod forbrugerombudsmanden, der var mest interesseret i gavetilbudene, og han mente, at der var tale om falske og dermed forbudte før-nu prissammenligninger. Sagen eskalerede og førte i 2005 til en politianmeldelse mod Coop, og siden har sagen gået sin skæve gang i diverse sagsbehandlerkontorer.

Først nu, tre og et halvt år senere, er sagen om de falske julepriser kommet til en afslutning.

Coop korrigerede de relevante priser umiddelbart efter fadæsen blev opdaget af Forbrugerombudsmanden, og selskabet har siden udstedt interne regler om brug af sparebudskaber. Endelig har Coop indvilget i at betale en bøde på 200.000 kroner, og dermed er Forbrugerombudsmanden tilfreds.

Ifølge en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden er bøden fastsat på baggrund af selskabets fortjeneste og udgifter til reklame i forbindelse med den vildledende markedsføring, men er nedsat på grund af formildende omstændigheder i sagen.

Forbrugerombudsmandens jule-besøg hin dag i december 2004 medførte flere sager om falske priser, som andre firmaer var blevet grebet i, men de er alle færdigbehandlet for længe siden, oplyser Forbrugerombudsmadens kontor.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Network Operations Management til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil