Det lød for godt til at være sandt, og det er det muligvis også.
Forleden berettede ComON om en markedsføringskampagne, der udløste 10 dollars til personer, som ville omtale bestemte produkter på deres blogs. Men nu oplyser McDonalds, at firmaet intet har med kampagnen at gøre. 
Burgerkædens danske marketingschef Hanna Løyche fortæller til ComON, at McDonalds amerikanske afdeling nu vil undersøge sagen nærmere, men at ingen i organisationen har bestilt kampagnen.
Det lægger CreamAID faktisk heller ikke skjul på. I en postering på firmaets blog tidligere i år står der:
"All the Conversations on our site right now are created by us...We picked some sites and businesses that we like and decided to experiment on promoting them using our system.
If you are one of the officials at those companies/websites, and are offended by our attempt, we apoligize. Please let us know."
De gavmilde personer har altså anvendt McDonalds og Heinekens registrerede varemærker for at afprøve konceptet, som de selv synes er genialt, men som ingen firmaer tydeligvis har haft lyst til at afprøve endnu.
Det er McDonalds amerikanske afdeling, der nu skal beslutte hvilke retslige skridt, man vil foretage i forhold til CreamAID, men den danske marketingschef forventer, at CreamAID må sige farvel til at bruge logoet.
»Vi bruger mange penge på at opbygge og vedligeholde vores varemærke, så vi er ikke interesseret i at se det misbrugt på denne måde. Især fordi, der er en masse mennesker, som risikerer at blive skuffede, hvis de ikke modtager betaling og tror, at det er McDonalds, der står bag det,« siger Hanna Løyche, der understreger, at hun ikke kender nok til firmaet CreamAID til at påstå, at det har onde hensigter.
ComOn forsøgte i går at kontakte CreamAID, der har base i Sydkorea. Vi ville gerne vide, hvordan man forventer at finansiere kampagnen, hvis et stort antal bloggere tilslutter sig. Via en hakkende telefonforbindelse lykkedes det ikke at komme nærmere et svar, og CreamAID har endnu ikke besvaret en mail med samme spørgsmål.
Den oprindelige artikel er ændret i forhold til de nye oplysninger (Find linket til højre).