McDonalds: Vi kender ikke noget til kampagnen

Forleden fortalte vi om en markedsføringskampagne, der ville betale bloggere for at omtale McDonalds. Men burgerkæden har hverken bestilt eller godkendt den omtalte kampagne.

Det lød for godt til at være sandt, og det er det muligvis også.

Forleden berettede ComON om en markedsføringskampagne, der udløste 10 dollars til personer, som ville omtale bestemte produkter på deres blogs. Men nu oplyser McDonalds, at firmaet intet har med kampagnen at gøre.

Burgerkædens danske marketingschef Hanna Løyche fortæller til ComON, at McDonalds amerikanske afdeling nu vil undersøge sagen nærmere, men at ingen i organisationen har bestilt kampagnen.

Det lægger CreamAID faktisk heller ikke skjul på. I en postering på firmaets blog tidligere i år står der:

"All the Conversations on our site right now are created by us...We picked some sites and businesses that we like and decided to experiment on promoting them using our system.
If you are one of the officials at those companies/websites, and are offended by our attempt, we apoligize. Please let us know."

De gavmilde personer har altså anvendt McDonalds og Heinekens registrerede varemærker for at afprøve konceptet, som de selv synes er genialt, men som ingen firmaer tydeligvis har haft lyst til at afprøve endnu.

Det er McDonalds amerikanske afdeling, der nu skal beslutte hvilke retslige skridt, man vil foretage i forhold til CreamAID, men den danske marketingschef forventer, at CreamAID må sige farvel til at bruge logoet.

»Vi bruger mange penge på at opbygge og vedligeholde vores varemærke, så vi er ikke interesseret i at se det misbrugt på denne måde. Især fordi, der er en masse mennesker, som risikerer at blive skuffede, hvis de ikke modtager betaling og tror, at det er McDonalds, der står bag det,« siger Hanna Løyche, der understreger, at hun ikke kender nok til firmaet CreamAID til at påstå, at det har onde hensigter.

ComOn forsøgte i går at kontakte CreamAID, der har base i Sydkorea. Vi ville gerne vide, hvordan man forventer at finansiere kampagnen, hvis et stort antal bloggere tilslutter sig. Via en hakkende telefonforbindelse lykkedes det ikke at komme nærmere et svar, og CreamAID har endnu ikke besvaret en mail med samme spørgsmål.

Den oprindelige artikel er ændret i forhold til de nye oplysninger (Find linket til højre).

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job