Mobilt bredbånd en verdenssucces

32 millioner. Så mange bruger i dag mobilt bredbånd på verdensplan, og det kommer bag på operatørerne, der knokler med at optimere deres netværk.

GSM Association har netop offentliggjort en ny undersøgelse, der viser, at der i dag er mere end 32 millioner mobile bredbånds kunder på verdensplan. Det er en tidobling på blot ét år, skriver Infoworld.

En af de væsentligste årsager til den store fremgang er, at operatørerne er begyndt at satse mere på mobilt bredbånd, også kaldet turbo-3G. De er således stor fokus på at udbygge deres netværk, så det er optimeret til mobilt bredbånd. Men operatørerne har alligevel svært ved at følge med den stigende efterspørgsel, og Telia i Danmark er et godt eksempel på det. De oplevede så stor kundeinteresse for deres mobile bredbånd, der blev lanceret tidligere på året, at der ofte ganske enkelt ikke er nok plads til brugerne på netværket. Skulle man opleve ordentlig hastighed, var man nødt til at surfe på nettet langt ud på natten. Derfor arbejder Telia i døgndrift på at udbygge deres netværk.

Den store succes kommer også bag på mobiloperatørerne i udlandet, der ligeledes knokler med at give kunderne en bedre oplevelse på det mobile bredbånd.

Tidligere var det kun få selskaber, som for eksempel 3, der satsede på mobilt bredbånd, men nu er der efterhånden skarp konkurrence om kunderne på det område. 166 selskaber i 73 lande tilbyder i dag mobilt bredbånd, og det vidner om den stigende konkurrence. Det er noget, som på sigt kommer kunderne til gode, da operatørerne bliver tvunget til at presse prisen på mobilt bredbånd.

Ind til videre er det dog ikke tilfældet herhjemme. Operatøren 3 fortalte tidligere på året til ComONs søsteravis Mobil, at man først og fremmest vil konkurrere på at tilbyde højere hastighed og bedre dækning end konkurrenterne, og at de ikke har tænkt sig at starte en priskrig på den front. Der hersker dog ingen tvivl om, at prisen også snart bliver et vigtigt konkurrenceparameter.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S