For blot halvandet år siden blomstrede næsten samtlige E-handelsbutikker på Internettet, og der var ingen grænser for, hvilke formidable udsigter, der fulgte med denne nye økonomi og teknologi.
Aktiekursene skød i vejret hurtigere end alle de fantastiske udviklingssummer kunne regnes sammen.
Man kan ikke lade være med at tænke tilbage på Klondike-tiden med guldfeberen, hvor man købte jord i håb om at finde guld; hvor man smed al fornuft over bord og ’steg på toget mod mulig succes’.
Nu – halvandet år efter – kan vi se tilbage på et enormt antal E-handelsvirksomheder, der har lukket og slukket, efter at enorme mængder penge er blevet brugt forgæves på markedsføring, udvikling, opkøb og internationale partneraftaler.
Strukturløs pionerånd
Man sidder tilbage med en undren over, hvordan ledere og erhvervsfolk i 00’ernes teknologiske univers helt kan overse, glemme og fejlprioritere resurserne i en virksomhed, bare fordi denne er et elektronisk handelssted.
Risikovillige investorer har rask væk kastet penge i foretagender, bygget op omkring strukturløse, iderige og kreative ledere, der har haft et punkt langt ude i horisonten som eneste mål. På vandring gennem denne strømmende kanal mod udvikling og ekvilibrisme på et specifikt område indenfor E-handelen har målet i den grad helliget midlet.
Midlet har være uanede mængder af kapital – brugt til udvikling, skyhøje lønninger, kaskader af markedsføring og stadig nye strategiske partnerskaber med ”fremtidige perspektiver”.
Krakket fundament
Man har øjensynligt glemt et og andet. Fra de første spæde forsøg på E-handel har man haft pionerere til at styre projekterne – folk, der med nørde-status har udviklet fantastiske ideer til projekter, der aldrig blev håndgribelige. Der har manglet struktur bagved projekterne. Logistikken har aldrig fungeret optimalt – og der har været en altafgørende mangel for forståelsen hos den enkelte bruger i overgangen mellem traditionel og ny økonomi, og der har aldrig været den nødvendige virksomhedskultur med faste rødder til pengemændende bag.
Disse ’økonomiske vismænd’ har haft blind tillid til eksperterne på området – og investorernes krav og ideer er brat kollideret med den oprindelige ide hos skaberne.
Cost/benefit-analyse og omkostningsbegrænsning har været ’glemte begreber’ i en tid, hvor man troede, at bare man var først med alt det nye, så ville det blive en succes – uanset omkostningerne. Den nye økonomi afløste den gamle – man glemte overgangsfasen.
Kapløbet uden vinder
Markedsføringen har været så intens, at E-handelen slet ikke har kunnet følge med. Alle har nedtrampet hinanden på reklamekroner for at blive den ’første, største, førende og bedste’ på Nettet. Centralisering og derefter pludselig nedskæringer har vist sig at være vejen til fallit.
At så mange kan gøre så meget så galt er foruroligende. Medrivelsen af E-handelssyndromet har gjort selv fornuftige ledere til små børn ved juletid.
Vinderne
Dette afsnit burde vel stå tomt – men alligevel kan man konkludere, at vinderne for en gangs skyld er de, der har afventet situationen – har fået styr på ideer, virksomhed og organisation, og som har lært af andres fejl og samtidig bevaret en realistisk tro og et stabilt udviklingsarbejde henimod den optimale løsning for netop den specifikke virksomheds resurser og langsigtede mål.
Vinderne er også de virksomheder, der stadig har penge tilbage på bankbogen. De virksomheder som nu kan udnytte andres nedtur og som har forstået at tænke i delmål og balancerede budgetter.
Jeg kan ikke lade være med at tage hatten af for www.guleroden.dk - der fra starten er blevet styret med ide, omtanke og særdeles stor intelligens – og som nu har vist en kurve, som kun de færreste E-handelsvirksomheder har kunnet vise. Ikke bare tørre tal – men også med hensyn til brugere, udvikling og en rød tråd, der fra dag 1 har skilt virksomheden ud fra alle andre.
Kunne moderne ledere med ønske om at markere sig indenfor Internetverdenen blot lære lidt af dette, vil vi komme et stort skridt videre. Et lille skridt for guleroden.dk – et stort skridt for E-handelen.
Kenneth Bon er 23 år og er ansat som Community Manager hos QXL.dk, hvor han er ansvarlig for kundeservice,
udvikling af nye tiltag, community udvikling m.m.