Artikel top billede

Lars Bom skaber priskrig

Onfones landsdækkende tv-kampagne giver pote. En ny priskrig på mobiltelefoni?

En storsmilende Lars Bom træder hver aften ind i de danske tv-stuer og reklamerer for Onfone. Men i telebranchen griner man ikke.

Lars Bom og Onfones bemærkelsesværdige lave priser er nemlig med til at sætte gang i kundeflugt hos de andre selskaber.
Ifølge Onfone-direktør Morten Strunge har firmaet netop rundet 100.000 kunder. Og i denne måned kommer yderligere 20.000 nye kunder til. Ved seneste telestatisk figurerede Onfone i kategorien ”øvrige operatørere”.

”Lige nu har vi et hurtigere kundeoptag end Bibob og Telmore havde i deres storhedsperiode,” mener Morten Strunge.

Det er ikke kun en klatrende Lars Bom, der lokker kunder til. Onfone har introduceret priser, som nogle konkurrenter kalder en halvering af tidligere priser.

Men Onfone afviser, at firmaet er ved at underbyde markedet.

”Det eneste, vi har gjort, er at lave nogle simple produkter, som er lette at forstå for kunderne. Blandt andet med fritale i ind- og udland. Problemet for de store er, at hvis man fjerner opkaldsafgiften på deres priser, så minder de meget om vores, og så kan kunderne ikke forstå, at de skal betale 399 hos dem, når det koster det halve hos os,” siger Morten Strunge.

70 procent af kunderne kommer fra de ”store”, som direktøren kalder TDC, Telenor og Telia.
 

Vi tjener penge

Lars Asger Petersen er direktør i blandt andet Nano Mobil og CBB. Han har holdt øje med de fremadstormende konkurrenter hos Onfone, og han kan ikke se, at Onfone er en sund forretning.

”Vi har forsøgt at kigge på deres tal, og det kan ikke hænge sammen. Specielt ikke med den volumen, de er på nu, kombineret med det meget høje niveau af markedsføringskroner de spenderer. Men vi har jo tidligere set teleselskaber, som har prøvet lykken ved bevidst at investere i at vokse sig store, for så at lade sig opkøbe," siger Lars Asger Petersen.

Men det afviser Onfone.

”Vi skal ikke banke et underskud af for at vokse os store og så blive solgt. Vi skal tjene penge på det, vi laver, og det gør vi.”

Men jeres seneste tre årsregnskaber viser I er i minus?

”Ja, og vi kommer snart med det seneste regnskab fra juni. Der vil du også kunne se et minus, men hvis du renser tallene for markedsføring, så er vi i plus. Så længe der er kunder at hente i markedet, så vil vi blive ved med at annoncere, men hvis markedet i Danmark tager en drejning, agter vi at revurdere vores strategi og sikre at vi fortsat opretholder fine vækstrater. Det kunne for eksempel være at kigge på andre markeder end kun det danske – vi har sikret os, at vores forretning er fuld skalerbar,” siger Morten Strunge.

Reklamebudgettet går blandt andet til Lars Bom, der har været en vellykket figur for firmaet.

"Vores primære kunder er overrepræsenteret i aldersgruppen 30 til 50 år. Lars Bom er troværdig, og han appellere til den målgruppe, så han er det oplagte valg for os. Det er jo de færreste 10-årige, der kan huske Strisser på Samsø, som han nok er mest kendt for".
  

Vi har startet krigen 

Det prisniveau, som Onfone lagde for dagen, har spredt sig til andre selskaber. Især lignende discount-operatører som CallMe og M1 følger trop. Onfone mener selv, at firmaet har startet en priskrig.

"Der var en lavprisbølge for nogle år siden, hvor først Telmore og siden Bibob havde stor succes med at presse prisen. De havde en gennemsnitlig omsætning per kunde på mellem 100 og 110 kroner. Vores ligger på 160 kroner," siger Morten Strunge.

Men hos konkurrenten M1 føler man sig ikke presset. 

Direktør Mads Veiby erkender, at Onfone var de første på markedet med mobinerede sms- og talepakker til billige priser, men M1 kan sagtens konkurrere. Han tvivler på Onfones levedygtighed på lang sigt.

”Det er klart, at med så lave priser, så tjener man ikke meget. Onfone har sagt, at de kommer med et tocifret million-underskud, og de har negativ egenkapital, så jeg vil gætte på, at de skal to år ud i fremtiden, før de begynder at tjene penge. Spørgsmålet er, om de kan holde så længe,” siger Mads Veiby, der fortæller, at han allerede er begyndt at overtage kunder fra netop Onfone," siger Mads P. Veiby, direktør hos M1.
 

Solgt sin sjæl?

Om Lars Bom har højtroværdighed er der delte meninger om. På YouTube kan man læse kommentarer fra folk, der mener, at Lars Bom har solgt resterne af sin troværdighed.

I en lidt humoristisk ende af skalaen har komikeren Gordon Kennedy lavet en parodi på Onfones reklame. Den hedder ikke overraskende Offone. Se den nederst.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere