Tank bilen mens du kører

Fremtidens elbiler får måske strøm direkte fra vejen. Dermed kan bilen køre ubegrænset uden at stoppe på en tankstation.

Der er ingen tvivl om, at fremtidens bil er elektrisk. Men det største problem i alle de aktuelle modeller er den begrænsede rækkevidde på mellem 150 og 200 kilometer – så er batteriet tomt. En normal personbil med fuld tank kan i dag typisk køre fire gange så langt på benzin og endnu længere på diesel. Og mens der aldrig er langt til den nærmeste tankstation – og hvis det går helt galt, kan man altid hente en dunk brændstof og fylde på tanken – ser situationen noget anderledes ud med en elbil. Skrækscenariet er, at man løber tør for strøm ude på en øde vej.

Måske ligger løsningen i vejen selv. Det mener det tyske ingeniør-firma IAV, som vil forvandle elbilens største ulempe til dens største fordel. Ideen lyder umiddelbart både enkel og genial. Bilen lades op trådløst med induktionsstriber, der placeres direkte i vejen. De skaber et magnetisk felt, som forsyner bilen med energi – mens den kører. Det samme princip kendes fra elektriske tandbørster og andre apparater, der bruger induktion, og det ligger til grund for mange drømme om trådløs strøm.

»Batteriet lades op uden kabel mens bilen kører eller er parkeret,« siger Wilfried Nietschke, der er chef for Technology Monitoring hos IAV.

I stedet for en bil, som har en stærkt begrænset rækkevidde i forhold til en almindelig personbil, har man pludselig et fartøj, der kan køre ubegrænset uden nogensinde at lægge vejen forbi en tank, en ladestation eller en batteriskiftestation. Hele denne infrastruktur bliver dermed overflødig. Men til gengæld er det så nødvendigt at installere induktionsstriber og de tilhørende forsyningskabler i vejene.

»I modelforsøg fungerer vores system allerede uden problemer,« siger Nietschke med henvisning til et anlæg, der er bygget i målestoks-forholdet 1:28.

Princippet bliver demonstreret i denne video. Bilernes underside skal styres med en modtager, der reagerer med det magnetiske felt. I industrien bruger man allerede automatiserede fartøjer, som får strøm fra gulvet gennem induktion, så konceptet er ikke science-fiction.

Og der er mange fordele, herunder at man er uafhængig af vejrforhold, der er ingen mekanisk slid og ingen specielle krav til bilens design.

Et af problemerne med induktions-teknologien er, at en del af energien går tabt ved overførslen, men IAV mener at man kan begrænse dette til under 10 pct.

Det bliver endnu mere spændende. Ingeniørerne forestiller sig, at vejens primærleder kan overføre et styresignal, som kan fjernstyre bilen hen over den virtuelle skinne – ligesom det kendes fra modelbiler i lille målestok. Så kunne man indbygge en form for automatpilot, der selv styrer bilen på lange lige strækninger.

Der skal også være et system, der identificerer den enkelte bil, så strømregningen sendes til den rigtige person. Hos IAV arbejder man allerede på dette.

denne side findes en længere tysk beskrivelse af konceptet for trådløs strøm til elbiler.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere