Klumme: Er der bid i Bluetooth?

Der er talt mangt og meget om Bluetooth og forventningerne til teknologien er ikke små, skriver Brian Mertz Pedersen.

Der er talt mangt og meget om Bluetooth og forventningerne til teknologien er ikke små. Muligheder er tillige mange, men producenter og forhandlere må huske at teknologi aldrig har solgt sig selv – kunden skal se, føle og opleve et sandt behov for varen og til den rigtige pris. Det skete fx ikke med Wap-teknologien.


Langt om længe ser det ud til, at Bluetooth produkterne finder vej til markedet. Adskillige af de store hardwareproducenter, herunder IBM, 3Com, Compaq, Ericsson og HP, har i de seneste uger løftet sløret for deres nyeste produkters anvendelse af Bluetooth teknologien.


Årsagerne til forsinkelserne er mange og i en del tilfælde tekniske, som jeg ikke skal trætte læseren med her. Derimod blot konstatere, at vi med teknologiens egenskab til at skabe lokale kommunikationsmættede luftige omgivelser eller trådløse lokale netværk træder ind i en ny måde at tænke kommunikation på.


Man kan blot tænke på den lange række af muligheder, som et trådløst net i for eksempel en privat husholdning åbner op for. Alt hvad der kræves, er en bluetooth-chip i køleskabet eller kaffemaskinen og så er genstandene en del af det lokale netværk. Kun kontrolleret af hhv. den håndholdte PDA, laptop eller for den sags skyld en stationær computer. Svenske AU-system fremviste for nylig en prototype af et ”phone/watch”, som kan styre Pc’ere eller elektroniske genstande herunder tænde for kaffemaskinen uden at stige ud af sengen via Bluetooth teknologien.
Måske banale eksempler, men når man tænker på den mængde af elektroniske genstande, som vi omgiver os med og det forhold at alle oplysninger altid vil være synkroniserede og tilgængelige i det lokale netværk, så er mulighederne mange.


Allerede tidligere på året kunne man med stolthed læse om danske Bluetags anvendelse af teknologien til lokalisering af kufferter i lufthavne. En anvendelse som ikke alene betyder kontrakter på millionvis af chips, men faktisk bevirker betydelig forbedret kuffertservice i verdens lufthavne. Mulighederne stopper ikke her.


Med en chip i lommen på dit barn vil du gennem eksempelvis mobiltelefonen blive gjort opmærksom, hvis dit barn er mere end 20 meter væk. Eller en chip i din pung mod tyveri. I alt har over 100 firmaer meldt sig med produkter og det er vitterlig kun fantasien, der sætter grænsen.


Bluetooth er altså ikke bare en æstetisk og praktisk forbedring, som befrier kontorlandskaber for kaskader af ledninger, men vitterlig et kommunikativt skridt fremad. Her ligger imidlertid kimen til en uheldig tilgangsvinkel til produkterne – for uanset teknologien uanede muligheder på papiret og i tankerne, så opstår succesen først, når produkterne er i funktion hos forbrugerne. Tidligere har vi set hvordan Internet opkobling først for alvor slog igennem efter, at de teknologiske forudsætninger var prismæssigt attraktive og brugervenligheden i orden. Der skal et usandsynligt godt produkt til at trodse disse to parametres betydning for succesfuld penetration i befolkningen.


Konsulentfirmaet Frost & Sullivan forudser en voldsom vækst i Bluetooth’s udbredelse i de kommende 3-4 år med årlige vækstprocenter på over 300 %. Forudsigelserne baseres blandt andet på det faktum, at nogle af de tekniske vanskeligheder er overkommet og at såvel eksisterende laptops m.m. som nye produkter billigt kan udstyres med teknologien. Betydningen af prisen er dog mere end spørgsmål om at slå i gennem. Det er tillige et spørgsmål om, at udgøre det bedste alternativ på et marked, der har adskillige bud på trådløse netforbindelser og kommunikation. Det er klart, at jo tættere prisen for kommunikation kommer på GPRS-mobilteknologien, jo mindre interessant bliver Bluetooth. Indtil videre synes denne forskel dog, at være tilstrækkelig til at udgøre en klar fordel.


Brugervenlighed og den rigtige pris er således to af de helt væsentlige forudsætninger, men meget få forbrugere er interesseret i teknologi for teknologiens skyld. For virkelig at skabe forbrugerefterspørgsel skal Bluetooth anvendes i relation til, hvad man kunne kalde en ”Killer-application” – et must-have produkt. Kommunikationsboomet har allerede flere eksempler på Killer-app’s såsom e-commerce, som trods en sløv start har fremtiden for sig og højst uventet SMS-beskeder, som i dag udgør en stor del af televirksomhedernes omsætning.


I hvilken sammenhæng Bluetooth vil vise sig uundværlig, er ikke nemt at spå om og det vil højst sandsynligt være flere. En ting er sikkert. Bluetooth er kommet for at blive, men biddet i teknologien afhænger dog dybt af de kreative hoveder, der i den kommende tid skal finde anvendelsesmuligheder for teknologien.


Af Brian Mertz Pedersen, adm. direktør i euro909.dk A/S, som via datterselskabet EuroTrust er sikkerhedsfirmaet VeriSigns skandinaviske filial.

    Læses lige nu
      Computerworld Events

      Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

      Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
      Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
      Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
      Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

      Infrastruktur | Frederiksberg

      Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

      Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

      Sikkerhed | København

      Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

      Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

      Andre events | København

      Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

      Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

      Se alle vores events inden for it

      Navnenyt fra it-Danmark

      Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

      Jesper Krogh Heitmann

      Danske Spil

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

      Søren Vindfelt Røn

      Norriq Danmark A/S

      Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

      Thea Scheuer Gregersen

      Norriq Danmark A/S