Nærige kunder skyld i modvind for mobil-tv

Globalt er mobil-tv ikke blevet den succes, som mange troede. Det skyldes nærige forbrugere, mener en af de store mobil-tv-leverandører, men det kan TDC ikke genkende. De synes tværtimod, at mobil-tv er en succes.

Det forventes, at der bliver solgt over en milliard mobiltelefoner alene i år, men ud af dette gigantiske tal vil kun 11,5 millioner kunne kaldes mobil-tv-mobiltelefoner, det vil sige mobiltelefoner med DVB-H (Digital Video Broadcasting, Handheld). Det vurderer analysebureauet iSuppli, og det er ikke just prangende tal for et potentielt stort marked.

En af de helt store leverandører af teknologi til mobil-tv, Texas Instrument, forklarer den udeblevne succes med, at brugerne ikke gider betale for tjenesterne, hverken via DVB-H eller streamet tv via 3G. Det skriver Cellular News.

Store amerikanske mobiloperatører som Verizon Wireless og AT&T takserer kunderne i omegnen af 20 dollar om måneden, skriver Cellular News, og det er ganske enkelt for dyrt, når det kommer oven i det almindelige mobilabonnement.

Herhjemme varierer prisen, men maksimumprisen ligger på knap 80 kroner per måned, og TDC kan ikke genkende billedet med, at kunderne ikke vil betale:
- Vi har en mere fleksibel prisstruktur end i for eksempel USA, og vores eventbaserede taksering er en stor succes, forklarer Anders B. Christjansen, direktør for TDC Mobil Norden.
- Mange køber mobil-tv ved store events som Nørrebro-optøjerne og Tour de France. Da Kyllingen [Michael Rasmussen, red.] blev taget ud af Tour de France, stoppede salget stort set helt.
Men grundlæggende stiger vores salg af mobil-tv med 10-15 procent om måneden.

TDC tilbyder streamet tv til mobilen. De kræver 29 kroner for en dag, 49 kroner for en uge og 75 kroner for en måned.
- Vi har ramt det helt rigtige ved at tilbyde tre forskellige abonnementer, forklarer Anders B. Christjansen

Operatøren 3 undersøgte, hvor meget kunderne ville betale for mobil-tv. De første analyser viste, at de var villige til at betale omkring 80 kroner for mobil-tv, men de vurderer, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvorvidt de virkelig vil betale for det i fremtiden:
- Mange af vores kunder prøver det gratis de første to måneder. Inden lanceringen var der stor interesse for det, og vi forventer, at de fleste vil holde ved, forklarer Stine Green Poulsen, 3's pressechef til Mobil.
- Vi har sat priserne efter det, som vores analyser viste, at folk var villige til at betale, slutter hun.

Prisen for mobil-tv er 79 kroner per måned hos 3, men det beløb kan indgå som en del af ens abonnement. Det vil sige, at man kan nøjes med at betale det, abonnementet koster, og så stadigvæk se tv i det omfang, som abonnementet rækker til.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly