Databaseproducenten Oracle vil øge salget af sin ERP-software og andre produkter på SMB-markedet. Det vil ifølge koncernens øverste chef, Charles Phillips styrke salgskanalen. For at nå målet åbner Oracle samtidig for, at forhandlere kan erhverve blandt andet Oracle Standard Edition samt den netop annoncerede 11G på bedre vilkår. Phillips lover helt konkret, at forhandlerne i fremtiden ikke længere skal være så hårdt bundet af kontraktlige forpligtelser over for Oracle.
Udtalelserne fra Oracles topchef fremgår af et eksklusivt interview med CRNs amerikanske søstermagasin. Ifølge interviewet vil Oracle rekruttere en helt ny kategori forhandlere, som kun skal forholde sig til Oracles distributører, både når det gælder produkter såvel som i forhold til uddannelse og support. Det nye forhandler program skal administreres af Ingram Micro, Tech Data og Arrow.
Oracle håber, at den nye kanalstrategi kan lokke de forhandlere tilbage, som tidligere har droppet Oracle på grund af koncernens lidt for intime kontakt til slutkunderne.
Charles Phillips anerkender kritikken fra forhandlere og siger, at Oracle har en opgave med at skabe tillid til den nye strategi.
»Vores eneste aktuelle udfordring er, at nå flere kunder via distribution og forhandlere,« siger Charles Phillips og udpeger især træning og uddannelse af forhandlere som en afgørende forudsætning for succes.
Læs hele interviewet med Oracles topchef på CRNs amerikanske søstermagasins amerikanske søsterorgans hjemmeside.