Unge er de mest flittige pirater

Efter ti års kamp mod piratkopiering bliver problemet kun større, siger Antipiratgruppen, der dog glæder sig over, at den politiske opmærksomhed er vokset.

Er piratkopiering sjældent eller udbredt blandt unge danskere?

Det spørgsmål har gratisavisen Urban forsøgt at besvare med en ny Gallup-undersøgelse.

Den viser, at hele 20 procent af de unge hyppigt piratkopier. Det skriver avisen under den dramatiske overskrift: ”Danmark vrimler med pirater”. Men ifølge avisens egen undersøgelse siger et stort flertal på 64 procent af dagens unge, at de aldrig eller kun sjældent piratkopierer.

16 procent af de unge gør det ”af og til”, 27 procent ”sjældent” og 37 procent ”aldrig”.

IFPI’s Peter Schønning, der også er talsmand for Antipiratgruppen, mener ikke overraskende, at flasken er halvt fuld snarere end halvt tom:

»Aldrig før har jeg set så grelle tal på en tendens, som desværre er usvigeligt sikker, « siger han til Urban.

Avisens undersøgelse viser videre, at mens en ud af fem af de 18-27-årige piratkopier hyppigt, så er det kun en ud af fire af de 27-35-årige, der gør det.

Tager man den del af befolkningen, der er online, under eet, er tallene meget lavere. En undersøgelse over danskernes download-vaner, som CRN's søstermedie ComON og Userneeds stod bag i 2009, viste, at hele 77 procent af de danske internetbrugere aldrig har downloadet copyright-beskyttet film eller musik.

De, der har, gør det kun sjældent, viste den nu eet år gamle Comon-undersøgelse.

Peter Schønning og IFPI/Antipiratgruppen håber, at der nu kan gennemføres ny lovgivning til beskyttelse af rettighedshaverne på nettet:

Adspurgt, om Antipiratgruppen har noget at fejre efter ti år, svarer Peter Schønning:

»Nej. Der har været en del domme og stor fokus – men selve løsningen på problemet har vi ikke set. Fildeling var et problem for ti år siden – og det er endnu større i dag. Heldigvis er der nu politisk vilje til at se på området,« siger han.
 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S