Dansk etablering var dyr for Computerlinks

Entreen på det danske marked har været en dyr affære for nichedistributøren Computerlinks, som i sit første regnskab må indkassere et underskud på godt otte millioner kroner.

Artikel top billede

Det er dyrt at starte en ambitiøs virksomhed op fra bunden. Det må den internationale distributørkoncern Computerlinks sande, efter at man i oktober 2008 åbnede en selvstændig dansk afdeling. I det første regnskabsår, som omfatter 15 måneder måtte sikkerhedsdistributøren notere et underskud før skat på 8,1 millioner kroner. Den danske direktør Torsten Schmidt er dog på ingen måde skræmt af de røde regnskabstal.

»Det kræver investeringer at starte en virksomhed fra scratch før man ser indtægter. Og vores opstartsomkostninger er en relativ billig pris at betale sammenlignet med, hvad det ville koste at købe sig til en markedsposition,« siger Torsten Schmidt.

Det store underskud betyder, at det danske selskabs aktiekapital nu er væk, men kapitalbehovet vil blive dækket ind af det tyske moderselskab, som er ejet af kapitalfonden Barclays Private Equity. Computerlinks opererer over hele verden, men er især stærk på en række europæiske markeder, hvor man primært distribuerer sikkerhedsprodukter som blandt andet Blue Coat, Checkpoint og Cisco Ironport.

Alt salg foregår via forhandlere med fokus på større private virksomheder og offentlige kunder i stat, regioner og kommuner.

»Computerlinks er markedsførende i landene omkring Danmark. Derfor var det underligt ikke at være på landkortet herhjemme. Indtil videre er vi ti mand ansat i Danmark, men vi forventer at det tal skal stige, ligesom vi i år forventer at øge vores danske omsætning med 50 procent,« siger Torsten Schmidt.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S