Da en medarbejder med manglende åndsnærværelse trykkede "send" fredag eftermiddag i sidste uge blev det starten på et imagemæssigt mareridt, som sent vil blive glemt i Despec.
I den ellers meget uskyldige mail med et godt tilbud til Despecs kunder, var samtlige modtagere anført i til-feltet. Det skabte kaos.
Ikke alene blev kundernes emailadresser blotlagt over en bred bank. Kunderne måtte også finde sig i at fornærmelsen blev gentaget igen og igen. Mailen med kundebasen havnede nemlig i en uendelig løkke hver gang den kom frem til bestemte mailservere.
At alle de berørte mailservere ført blev lokaliseret og standset i går skyldes et sammenfald af uheldige faktorer.
»Ja, vi har været så uheldige som det er muligt at være «, siger Despec-direktør Michael Voll.
Han fortæller, at han først i dag torsdag tør regne med, at mail-stormen er helt ovre.
Først om tirsdagen var det lykkedes at lokalisere alle de af kundernes mailservere, som takket være en manglende opdatering af Microsoft Small Business Server gik i selvsving ved modtagelsen af den famøse Despec-mail, men kontakten til de relevante system-folk, som stod for mailserverne, tog tid.
Onsdag blev mailen stadigt rundsendt, oplyste en sur kunde til CRN. Han havde fået sin indbakke spammet med langt over 100 mails.
I forsøget på at rette op på situationen sendte Despec allerede søndag aften et traditionelt papir-brev ud til samtlige berørte kunder med en forklaring og en undskyldning.
Despec går nu i gang med en kritisk undersøgelse af koncernens emailsystem, som ifølge Michael Voll burde have haft funktioner der kunne hindre den forgangne uges massive mailstorm.