Unge tænker ikke over teknologi

Unges forhold til teknologi minder lidt om evnen til at køre på cykel. Når først man kan, tænker man ikke over det.

Selvom unge er storforbrugere af web, mobiltelefoner og social software, er det forholdsvis få, der er teknologinørder. Det viser en verdensomspændende undersøgelse af unges holdning til kommunikations- og underholdningsteknologi, som er lavet i samarbejde mellem Microsoft og Viacom-selskaberne MTV Networks og Nickelodeon.

»Unge mennesker ser ikke teknologi som et selvstændig begreb. Tværtimod er det en integreret del af deres liv. Når man spørger dem om teknologiens rolle i deres liv, svarer det til at man i 80erne havde spurgt børn , hvad de mente om et gyngestativ eller en telefon. Teknologien er på den måde usynlig for de unge,« siger Andrew Davidson fra Viacom International Insight til Reuters.

Undersøgelsen er lavet på basis af interviews med 18.000 unge mellem 8 og 24 år fra lande som Storbritannien, USA Kina, Japan, Canada og Mexico. Den afslører markante forskelle i den måde unge håndtere teknologien.

Indiske unge betragter mobiltelefoner som et vigtigt statussymbol, mens hver tredje teenager i Storbritannien og USA siger, at de ikke kan leve uden deres spillekonsol. Japanske unge siger, at mobiltelefonen er deres vigtigste digitale hjælpemiddel fordi den giver mulighed for et privatliv i en hverdag med relativt små boliger.

Tilsvarende har japanske børn mellem 8 og 14 år kun ét onlinebekendtskab med personer, som de endnu ikke har mødt i virkeligheden. For unge i andre lande er gennemsnittet på fem online-bekendtskaber. Kineserne er topscorere med gennemsnitligt 37 online-bekendtskaber, hvilket betyder, at kinesiske børn som de eneste i verden har en tendens til at vælge onlinemedier frem for TV.

Undersøgelsen viser også, at de ord, som unge bruger oftest i forbindelse med teknologibaseret adgang til indhold, er ord som »download« og »brænde«.

»Den måde som de unge tilegner sig teknologien afhænger lige så meget af lokale kulturelle og sociale faktorer , som af teknologien i sig selv,« siger Andrew Davidson.

Bekymrede forældre kan dog tage det roligt . De væsentligste trends for unges tidsforbrug har nemlig ikke ændret sig væsentligt. Unge foretrækker forttat at se TV, lytte til musik og være sammen med venner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere