Trods det mislykkede forsøg på at købe Yahoo satser Microsoft fortsat hårdt på at udbygge sit engagement i kommercielle tjenester på nettet. Så sent som i denne weekend har Microsoft lagt 2,5 milliarder kroner på bordet og købt Greenfield Online, som ejer det tyske prissammenlignings-site ciao.com.
Ciao har specialiseret sig søgninger, der giver brugeren adgang til produktanmeldelser og opdaterede prissammenligninger mellem tusindvis af onlinebutikker.
Microsoft satser ifølge Reuters Technology på at gøre ciao.com til en del af softwaregigantens egen søgetjeneste Live Search, som dermed styrker sin position over for Google.
Over de seneste måneder har Microsoft løbende udvidet funktionaliteterne i Live Search, og i juli blev der fremlagt planer om at integrere Live Search med det hastigt voksende Facebook.
Opkøbet af ciao.com ligger i forlængelse af købene af norske Fast, som Microsoft købte for seks milliarder kroner for tidligere i år, og shopping- og auktionssitet jellyfish, som blev købt for et ikke-offentliggjort beløb.
På verdensplan sidder Microsoft i dag på ni procent af samtlige internetsøgninger, hvilket er langt færre end både Yahoo og Google, hvoraf sidst nævnte på verdensplan sidder på 62 procent af søgningerne på internettet. I Europa overgås Microsoft ligeledes af auktionstjenesterne eBay og det russiske Yandex.