En stram prisstrategi og en ny centralt styret nordisk organisation har skabt usikkerhed blandt Acers forhandlere. Det erkender Acers nordiske chef Alessio Villa, som forklarer ændringerne med, at Acer ser Norden som ét sammenhængende marked.
»En lokal tilgang til markedet er umulig. Et brand, der vil være ledende på markedet må være til stede alle steder. Derfor har vi valgt en nordisk approach, som giver en mere åben og fair model, og det er det, vi har vi forsøgt at forklare vores partnere,« siger Alessio Villa til CRN.
Acers strategi er, at slutkundernes pris for Acer-produkter er den samme uanset, hvor de køber ind. Det giver pres på marginerne for især små forhandlere. Som kompensation stiller Villa dem derfor særlige rabatter og ekstra support i udsigt uden at han dog ønsker at give konkrete løfter.
»Vi ønsker ikke at reducere vores penetration i markedet, og derfor vil vi hjælpe forhandlerne. Vi ser det virke på det svenske marked, og jeg er overbevist om, at det også vil virke i andre nordiske lande,« siger Acer-chefen.
Han glæder sig dog over, at Acers nye nordiske organisation nu er endeligt plads og forventer, at det vil skabe større klarhed blandt forhandlerne.