En passiv hotline og dyb tavshed hos PBS får online-forhandlere til at kritiserer kortselskabet for at lade dem i stikken overfor kortsvindlere. Forhandlerne får ikke den hjælp som de ønsker, og det får dem til at efterlyse et PBS, der er mere årvågent og klar til at reagere på snyd. Betalingsformidleren evner tilsyneladende hverken at advare forhandlerne om, at de handler med en svindler eller spærre for kortmisbrug.
På daglig leder Flemming Danielsen fra onlineforhandleren Godigital i Århus virker det som om, PBS ikke bekymrer sig nok om de tab, butikkerne bliver påført. Han fortæller, at PBS er for langsomme til at spærre stjålne kort, så butikkerne i god tro sender de bestilte varer til snydekunden.
»De burde tage kontakt til butikkerne med det samme, for det er dem, der har systemerne til det,« siger Flemming Danielsen.
Også domæneformidlerne Peter Larsen fra Larsen Data/Gratis DNS oplever PBS som passiv. Han skrev i juli på sin blog i stærke vendinger, hvordan PBS’ hotline ikke magtede at spærre et kort, da han ringede for at advarer om et igangværende misbrug. Havde PBS været oppe på dupperne, ville han og andre forhandlere været sparet for flere svindelkøb, ligesom den retmæssige kortejer ville have sluppet for at få sin konto lænset, lyder det.
PBS’s pressechef Søren Winge kender ikke de konkrete eksempler, men siger generelt, at man er forsigtig med at spærre et kort, så en bruger slipper for at stå uden mulighed for at bruge sit betalingskort, for eksempel hvis vedkommende er på ferie i udlandet. Medmindre kortet er meldt stjålet eller der er et unormalt forbrug på det, vil det ikke blive spærret.
»Som udgangspunkt er vi varsomme med at spærre for et kort, og tager kontakt til kortholder eller bank for at få vished for, at der ikke sker et misbrug,« siger Søren Winge.