Midt Data anker spamsag til Højesteret

Viborgforhandleren mener, at spamdom fra Sø- og Handelsretten er så vidtrækkende, at der skal ankes.

Spamsagen hos Midt Data slutter ikke med Sø- og Handelsrettens dom. Allan Carøe Sørensen vil anke sagen, hvor han er dømt for at have sendt spammails til 5000 kunder.

»Vi kan ikke leve med det som Sø- og Handelsretten har lagt til grund for dommen, så vi anker til Højesteret af principielle årsager,« foræller Allan Carøe Sørensen, der er administrerende direktør hos Midt Data.

I 2004 udsendte Midt Data en invitation til 5000 kunder, hvor de blev informeret om forhandlerens messe, »Computere for alle«. Cirka 20 personer klagede over, at have modtaget mailen, da de ikke havde indvilget i, at modtage markedsføring fra Midt Data.

Hos forbrugerombudsmanden er der tilfredshed med dommen.

Ifølge Katrine De Neergaard, der er jurist ved Forbrugerombudsmanden, så ligger retten vægt på flere ting i dommen.

Midt Data inviterede til en messe, hvor de solgte egne varer, der var link til Midt Data i mailen, og forhandleren fremviste varer på messen, der efterfølgende kunne købes i Midt Datas butik. Dermed var der ikke tale om en invitation, men i stedet markedsføring med henblik på senere afsætning, mener juristen.

Det er netop disse forhold, der har fået Midt Data til at anke.

»Problemet er, at dommen er for vidtrækkende. Med den her dom så kan enhver mail jo opfattes som markedsføring, hvis der står webadresse, kontaktoplysninger eller bare et telefon nummer i mailen,« siger Allan Carøe.

Dommen tildeler Midt Data en bøde på 25.000 kroner. Forbrugerombudsmanden satsede ved sagens begyndelse på en bøde i størrelsesordenen en halv million.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil