De skarpe regler om uønskede masseudsendelser af epost i Danmark kan risikere at bringe venlige virksomheder i fedtefadet.
Siden 2000 har det nemlig været forbudt for virksomheder at sende emails til personer, som ikke eftertrykkeligt har givet samtykke til det. I takt med at mange virksomheder dropper papirjulekort til fordel for en jule-mail kan de risikere at få beskederne kategoriseret som spam. Det kan udløse klækkelige bøder.
Det skriver advokatfuldmægtig Kristian Storgaard i en klumme hos Morgenavisen Jyllands-Posten.
Hans bekymring bygger på, at de fleste emails fra virksomheder altid udsendes med henblik på et senere salg, og derfor vil de falde ned i gruppen af beskeder, der skal indhentes specifik tilladelse til at udsende. Hvis virksomhederne ikke har sikret sig tilladelse, kan de risikere bøder op til 400.000 kroner.
Der er undtagelser fra de restriktive regler, men virksomhederne kan have svært ved at gennemskue betingelserne.
Advokaten mener derfor, at man som virksomhed skal holde tungen lige i munden - eller også bruge den til at slikke på et frimærke og sende et papirsjulekort.
Hos Forbrugerstyrelsen maner man dog til besindelse. Specialkonsulent Katrine de Neergaard anerkender, at tolkningen af spam-reglerne ofte er et spørgsmål om ordlyden og udformningen i det konkrete tilfælde. Men det skal ikke kategorisk afholde firmaer fra at udsende digitale julehilsner.
»Hvis de har fået et generelt samtykke til at sende emails, så vil jeg mene, at de også har samtykke til at sende en julehilsen,« siger Katrine de Neergaard.