DCS sælger direkte til slutkunder

Distributøren DCS går direkte efter at kapre store slutkunder uden om forhandlerleddet. Dybt hyklerisk, lyder det fra forhandler. DCS-direktør Jørgen Pedersen afviser kritikken.

Artikel top billede

»DCS – Din nye foretrukne IT leverandør? Køb direkte fra distributøren, uden fordyrende mellemled!« Sådan lyder indledningen på en reklamemail, som brokeren og distributøren DCS fra Århus for to-tre uger siden sendte direkte ud til et par tusind af de største danske virksomheder.

Det vækker stor harme hos JDM fra Odense. Forhandleren blev for nylig kontaktet af en af sine store kunder, der var blevet kontaktet af DCS. Distributøren havde tilbudt slutkunden priser under normale distributørpriser, og derfor havde slutkunden svært ved at se værdien i et fortsat samarbejde med forhandleren.

»Det er latterligt og dybt hyklerisk. Jeg forstår ikke, hvordan man kan være distributør og handle med slutkunder samtidig. DCS har selv tidligere klaget over Logitech og priser, og nu bidrager de selv til at ødelægge prisstrukturen. Desuden er det unødvendigt at sælge så billigt. Min slutkunde kan købe varerne billigere hos DCS, end jeg kan købe dem hos Actebis,« lyder det fra Jan Kristensen fra salg og indkøb i JDM.

Direktør Jørgen Pedersen fra DCS mener, at kritikken er en storm i et glas vand og afviser, at DCS er begyndt at konkurrere med sine egne kunder.

»Vi har sendt en føler ud til de største virksomheder for at se, om der kunne være noget forretning i det. Det konflikter ikke med vores forhandlere, for de sælger ikke til de store kunder. Vi kan ikke udelukke, at en promille af vores kunder bliver ramt af det, men sådan er det jo bare,« siger Jørgen Pedersen og fortsætter:

»Vi har aldrig sagt, at vi har en ren kanalstrategi. Vores kerneområde er stadig forhandlere, men dermed har vi ikke sagt, at vi ikke vil gøre andre ting for at se, om vi kan vinde markedsområder. Man ved aldrig, hvad fremtiden bringer og hvilken vej, markedet går« udtaler DCS-direktøren og tilføjer:

»Vi opfører os ikke anderledes end alle andre i markedet.«

Selv om Jørgen Pedersen altså afviser, at tiltaget får de store konsekvenser for forhandlerkunderne, overvejer JDM som følge af DCS kundekapring at stoppe den fremtidige handel hos distributøren, som de har benyttet sig af en gang imellem.

»Jeg kan ikke se, hvad vi får ud af at være kunde hos DCS, hvis de tilbyder det samme til vores slutkunder. Desuden gider jeg ikke handle med nogen, der sælger direkte til mine slutkunder,« udtaler Jan Kristensen.
 

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S