Dansk Erhverv: Dovne kunder skal betale

Dovne forbrugere, der ikke gider at læse brugsanvisninger, skal ikke have lov til at klynke, hvis problemerne efterfølgende hober sig op, mener erhvervsorganisation.

I en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen fortæller 31 procent af de adspurgte, at de aldrig læser brugsanvisninger. Det skal koste dem.

Det mener brancheforeningen Dansk Erhverv, som straks var ude med en besked til de kunder, der enten er for dovne eller selvsikre til at bladre gennem brugsanvisninger i går.

»Det kan blive dyrt, for elektronikprodukter er ofte komplicerede, og forbrugerne risikerer at anvende dem forkert og i værste fald komme til at ødelægge dem. Og er der tale om en selvforskyldt fejl, så er det forbrugerens ansvar, og så skal man altså selv betale for reparationen,« udtaler Lone Rasmussen, der er forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

I Forbrugerstyrelsens undersøgelse kan man desuden læse, at 40 procent angiveligt læser manualer igennem, før de begynder at samle eller installere nye produkter. 28 procent finder først manualen frem, hvis der opstår problemer med produkterne.

Men det har åbenbart ikke den store betydning, om man læser manualen eller ej. I undersøgelsen lader det ikke til, at problemer med elektronikprodukter opstår hyppigere i hjem, hvor manualen bliver liggende i kassen, end i hjem hvor brugsanvisningen nærstuderes

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere