Dansk Erhverv: Dovne kunder skal betale

Dovne forbrugere, der ikke gider at læse brugsanvisninger, skal ikke have lov til at klynke, hvis problemerne efterfølgende hober sig op, mener erhvervsorganisation.

I en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen fortæller 31 procent af de adspurgte, at de aldrig læser brugsanvisninger. Det skal koste dem.

Det mener brancheforeningen Dansk Erhverv, som straks var ude med en besked til de kunder, der enten er for dovne eller selvsikre til at bladre gennem brugsanvisninger i går.

»Det kan blive dyrt, for elektronikprodukter er ofte komplicerede, og forbrugerne risikerer at anvende dem forkert og i værste fald komme til at ødelægge dem. Og er der tale om en selvforskyldt fejl, så er det forbrugerens ansvar, og så skal man altså selv betale for reparationen,« udtaler Lone Rasmussen, der er forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

I Forbrugerstyrelsens undersøgelse kan man desuden læse, at 40 procent angiveligt læser manualer igennem, før de begynder at samle eller installere nye produkter. 28 procent finder først manualen frem, hvis der opstår problemer med produkterne.

Men det har åbenbart ikke den store betydning, om man læser manualen eller ej. I undersøgelsen lader det ikke til, at problemer med elektronikprodukter opstår hyppigere i hjem, hvor manualen bliver liggende i kassen, end i hjem hvor brugsanvisningen nærstuderes

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere