Nortel skal betale 14 milliarder for regnskabsfusk

Netværksleverandøren Nortel har indgået forlig i to sager, der var anlagt af virksomhedens aktionærer i USA. Canadiske Nortel skal betale 2,45 milliarder dollar for at tilfredsstille sagsøgerne.

Canadiske Nortel har indgået forlig i to retssager i USA, hvor nuværende og tidligere aktionærer havde sagsøgt netværksgiganten.

I 2003 erkendte topledelsen, at omsætningen i selskabet havde været beregnet forkert siden år 2000. Siden har virksomheden måtte justere på regnskabstallene frem til 2003, og det fik aktionærerne til at reagere.

Ved retssagerne i USA har nuværende og tidligere aktionærer krævet godtgørelse, fordi de mente at have mistet penge på Nortel kreative bogføring.

Nortel har indvilget i at betale, hvad der svarer til knap 14 milliarder danske kroner for at lukke sagerne. Helt konkret betaler netværksleverandøren 3,3 milliarder dollar kontant, mens resten betales ved hjælp af aktier. Reelt set bliver det Nortels nuværende aktionærer, der kommer til at betale en stor del af regningen, da Nortel nedskriver virksomhedsværdien, skriver digi.no.

Skandalen har allerede kostet tre topchefer jobbet, og Nortel er stadig ikke helt fri af retssystemet. Den canadisk baserede virksomhed er ganske vist forskånet for flere amerikanske søgsmål, men der venter stadig en række retssager i Canada.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job