Fejlslagent fiber-sats kostede DONG 508 millioner

'Det gik ikke helt, som vi havde regnet med,' siger DONG, der har måttet opgive at få indholdsleverandører med på fibernettet.

Ejerne af DONG Energy, det vil for 72 procents vedkommende sige staten – er blevet over en halv milliard kroner fattigere på selskabets fiber-eventyr.

I forbindelse med frasalget til TDC har DONG opgjort det samlede tab på fibernettet til 508 millioner kroner.

»Da vi startede for mange år siden, var det naturligt at lægge fiber ned, når vi alligevel gravede. Men udviklingen gik ikke helt som forventet. Specielt omkostningerne for private forbrugere har vi ikke været i stand til at få ned, og vi har ikke tilstrækkeligt godt været i stand til at lokke nogen (indholdsleverandører, red.) på vores infrastruktur,« siger DONG-direktør Lars Clausen.

Han erkender, at fiberinternet først nu med fremkomsten af HD-tv er ved at blive relevant for forbrugerne. Men DONG har truffet den strategiske beslutning, at man ikke vil være indholdsleverandør, men kun energi-selskab.

»Fibernettet hænger meget sammen med indhold – og indhold er langt fra vores kerneforretning,« siger DONG-direktøren, der nu lukker et af de mere markante og kontroversielle kapitler i el-selskabets historie.

Salgsaftalen med TDC indebærer en ”upside” hvorved DONG får del i kagen, hvis TDC tjener over en bestemt andel på fiberinvesteringen. Aftalen er ret langsigtet: DONG for først del i overskuddet i 2023.

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil