Telefoni på vej ind i kanalen

Teleoperatører satser på it-kanalen som en vigtig brik i deres fremtidige salgstrategi.

I takt med at traditionelle it-løsninger smelter sammen med telefoni og mobilteknologi, mærker it-forhandlerne, at erhvervskunder og teleudbydere prøver at finde hinanden via den lokale it-forhandler.

Teleoperatørerne 3 og Sonofon er blandt de tele-leverandører, som har taget konvergensen mellem it- og teleydelser til sig. De går målrettet efter formaliseret samarbejde med forhandlerne, samtidig med at de to selskaber selv supplerer deres telefoniydelser med salg af it-udstyr til især det private marked.

»Vi tænker ikke længere på os selv som et traditionelt teleselskab, og i takt med at vi udvider vores forretning som internet service provider, kigger vi også bredere på, hvilke salgskanaler vi skal bruge for at få en god kontakt til erhvervskunderne. For at nå det, taler vi både med distributører og bredt net af forhandlere,« siger kommunikationschef i 3, Stine Green Paulsen.

»Vi kigger bredt på, hvilke salgskanaler vi skal bruge for at få en god kontakt til erhvervskunderne, så vi taler både med distributører og et bredt net af forhandlere,« siger hun.

Samme erkendelse er Sonofon nået til.

»Vi har i flere år arbejdet med at udvikle vores adgang til erhvervskunderne. Lige nu booster vi det på de områder, hvor vi kan se, at forhandlerne kan noget, som vi ikke kan. Det er typisk i de nedre segmenter af erhvervsmarkedet, hvor den lokale forhandler har et bedre kendskab til kundernes behov,« siger erhvervsdirektør Stefan Kercza.

Hos analysefirmaet IDC siger mobil-analytiker Brian Troelsen, at it-forhandlere vil møde stigende krav om integration mellem it-systemer, telefoni og mobilteknologi. Den gode nyhed er, at it-kanalen står med gode kort på hånden, når det gælder om at få fat på telemarkedet.

I dag er mobile mail- og kalenderservices blevet standardfunktioner, og Brian Troelsen spår, at det næste skridt dels bliver integrerede forretningsapplikationer, hvor økonomi, lager og kundedata bliver mobilt tilgængelige mobile, dels en række kunderettede processer. Tilsvarende vil en række kundeservices også kunne køre som rene mobiltjenester.

»På salgssiden har it-kanalen den styrke, at de har erfaringen med at tænke integration og administration af systemer,« siger Brian Troelsen, IDC, og peger samtidig på tryghed i forhold til service og sikkerhed som afgørende for om kunderne for alvor vil tage skridtet og slå it- og telefoniindkøb sammen.

»Virksomhedernes it-chefer står i dag både for indkøb af it og telefoni. De skal ikke nødvendigvis gå til et teleselskab for at få de nødvendige kommunikationsløsninger,« siger Brian Troelsen.

Læs mere i CRN 11/2008, som udkommer i dag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere