En opgørelse fra EU-kommissionens Eurobarometer viser, at dansk detailhandel har svært ved at følge med i udviklingen af handel på nettet. Det skriver dagbladet Børsen i dag. Kun godt halvdelen (55,4 procent) af de danske detailhandlende bruger nettet som salgskanal, og dermed ligger Danmark markant under niveauet i lande som Storbritannien, Holland, Tyskland og Irland.
Listen over de mest geschäftige lande på internettet toppes af Tjekkiet, hvor tæt ved 70 procent af virksomhederne har en elektronisk købmandsbutik.
Direktør i DI Handel, Lars William Hansen, siger til Børsen, at det er paradoksalt, at mange danske handelsvirksomheder fastholder de fysiske butikker og kun satser halvhjertet på nethandel.
Direktør i E-handelsfonden, Lars Schmidt Larsen mener, at danske virksomheder går glip af et gigantisk potentiale. Ifølge analyser nethandler den typiske dansker gennemsnitligt fem gange i kvartalet.
»Men hvor tit er det lige, vi bruger vores dankort i hverdagen,« spørger Lars Schmidt Larsen retorisk.