PDA taber terræn til smartphones

Salget af PDA'er er faldet kraftigt inden for de senste år. Salget af PDA'er i Danmark er faldet med over 75 procent indenfor de seneste tre år. I samme periode er salget af smartphones steget med over 30 procent.

I de seneste år har salget af PDA'er på verdensplan oplevet et styrtdyk. Fra at sælge 430.000 om måneden på verdensplan, er salget nu nede på 240.000. I Danmark ses tendensen lige så tydeligt. Tallene fra 2006 viser, at salget er nede på 20.386, mens salget for 2005 var 55.719.

IDC omtaler PDA'en som en håndholdt computer, som ikke lever op til de ydelser, man får i en telefon. Og det er ifølge research manager Anders Elbæk fra IDC da også årsagen til, at forbrugerne fravælger pda'en. De foretrækker simpelthen smartphones. Og tendensen er da også tydelig. I perioden fra 2005 til 2006 er salget af smartphones i Danmark steget fra 194.514 til 267.710.

Det langvarige salgsfald indenfor PDA'er fik for nylig Dell til at trække sig fra markedet. Det efterlader Palm som den førende leverandør, med 44,1 procent af markedet, forfulgt af HP, Mio Technology og Fujitsu-Siemens Computers.

Også Palm er i gang med overvejelser om at trække sig fra markedet. De vil dermed følge trenden og i stedet koncentrere sig om smartphones.

Med Dell og Palm ude af markedet vil de tiloversblevne konkurrenter givetvis konkurrere om det stadigt faldende antal kunder ved at udbyde GPS, multimedie-afspiller og trådløse opkoblingsmuligheder, vurderer Computerworld.

Læses lige nu

    Økonomistyrelsen

    Product Owner til RejsUd

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S