Producenterne elsker brokerne ?

...også selvom de påstår det modsatte.

Så blev det danske marked endnu engang ramt af en broker sag. Endnu engang piver en lokal repræsentant fra en producent (Cisco) over, at en broker (CESS-DK), har købt et parti varer, som de sælger billigere end den lokale vejledende forhandlerpris.

Jeg gætter på, at Cisco har haft sure forhandlere og distributører i røret, på grund af hvad de opfatter som urimelig priskonkurrence fra den driftige nordjyske broker CESS-DK.

Ciscos danske kanalchef Lasse Garby forsøger at berolige sine lokale distributører og forhandlere med, at der er tale om falske serienumre, hvad det så end betyder. Jeg gætter på, at det betyder produkter med serienumre, der ikke er registreret som solgt fra Danmark. Det er ikke tilladt ifølge Cisco’s interne regler om salg over grænser (cross border). Men det er ikke ulovligt.

Men sjovt nok uddyber Lasse Garby ikke, hvad sagen egentlig handler om. For så ville han udstille Ciscos ambivalente forhold til de danske brokere.

Det er en ambivalens, som Cisco ikke er alene om. Sådan er det med alle større hardwareproducenter på markedet, og den har eksisteret lige så længe, som it-produkter har været produceret i volumener.

Navne som PC Brokers, Bluecom, Røsler, DCC, Blue IT, Epoka, Cess-DK, Tier1Asset og mange flere har omsat A-brand produkter for milliarder af kroner gennem årene, og hovedparten af produkterne er indkøbt direkte fra producenterne, der har været 100 procent velvidende om, at produkterne ville ramme markedet til betydelig lavere priser end de officielle prislister.

Det er meget forståeligt, at producenterne er nødt til at tage afstand fra deres direkte kendskab og involvering i salget til brokerne for at forhindre krav om prisbeskyttelse fra den officielle kanal. De slører således deres delagtiggørelse ved at differentiere produkterne og sælger dem uden fabriksgaranti, forsyner dem med nye serienumre, eller sågar sælger fabriksnye produkter som brugte.

- Hvad går der galt?

Der er flere faktorer, der holder gang i det grå marked. Ved masseproduktion af IT hardware vil der ofte opstå overskudsproduktion – det vil sige produktion foretaget på forventninger (forecast), der ikke viser sig at holde stik. Producenterne kan så vælge at lade produkterne stå på lager, til efterspørgslen er der. Problemet er bare, at der er nye produkter på vej med nye features, der gør de gamle endnu mere værdiløse.
Producenterne kunne presse dem ud i den eksisterende officielle kanal. Omkostningerne til lagerhold og markedsføring, og prisbeskyttelse gør også denne løsning dyr for producenterne.

Så er det langt billigere at hælde dem i den uofficielle kanal, solgt til lav pris uden yderligere former for forpligtelse, og så nægte ethvert kendskab til det, når produkterne lander i de respektive markeder.

Men hvorfor lander disse produkter så ofte i Danmark?

Det er der flere grunde til. Den første er, at Danmark er en lille markedsplads, og derfor er presset fra forhandlerne i den officielle salgskanal alene på grund af markedets størrelse til at overse.

En anden grund er den mangeårige ekspertise, der er bygget op for eksport af it-produkter. Det begrænsede hjemmemarked gør også, at vi danskere finder det naturligt at tænke salg til eksportmarkeder.

Sidste og måske vigtigste grund er, at vi danskere ikke er ligeså regelrette som for eksempel nordmænd, svenskere og tyskere, når vi lugter en god forretning, går vi langt for at kringle de interne regelsæt.

Jeg kender masser af eksempler på producenter, som når regnskabsafslutningen nærmer sig, alvorligt har overvejet muligheden for at lukke et budgetunderskud med salg til brokere. Og behøver jeg sige det? Det er en mulighed, der i rigtig mange tilfælde også er ført ud i livet.
Og jeg er sikker på, at hvis de Cisco-produkter, der er billigt til salg hos CESS-DK, var udfaktureret på Lasse Garbys eget sælgernummer, så var han ikke på barrikaderne.

- Hvor længe vil du tro på, at producenterne hader brokerne?

 

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv It-overvågningsspecialist i Forsvarsministeriets it-organisation, Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil