Gir? du også kunden skylden? ? for at du ikke efterlever dine værdier i dit arbejde?

I mine 15 år som direktør i IT-Branchen kan de dage, hvor den samlede direktion var fuldtallig til det månedlige direktionsmøde, tælles på få hænder. Udover sygdom og udlandsrejse, skyldes fraværet altid »et vigtigt kundemøde«. Den tilsyneladende altid valide undskyldning, blev også flittigt brugt for ikke at deltage i det kvartalsvise informationsmøde, til det obligatoriske forecastmøde, kanvas dag, salgskick-off, budgetmøde.. ja faktisk var undskyldningen i spil til alle interne møder i virksomheden.

Det måske mest groteske eksempel stammer fra min tid i Compaq, hvor det årlige salgskickoff for samtlige sælgere skulle afholdes et eksotisk sted i udlandet - til alles store glæde.

Af uransagelige årsager bad direktøren alle sælgere om at retfærdiggøre deres deltagelse i turen. Resultatet blev at over 40 procent af sælgerne valgte at blive hjemme med undskyldningen - ja gæt selv - »vigtige kundemøder«.

Disse medarbejdere blev fremhævet af direktøren som de ansvarlige og pligtopfyldende helte.

De 60 procent der tog med, gjorde det med dårlig samvittighed, med mange undskyldninger for den uansvarlige handling, og de kom hjem uden at tale højt om de sjove og festlige oplevelser turen havde givet.

Er det go’ ledelse at bruge kunderne som undskyldning for ikke at efterleve en fælles beslutning i ledelsen om deltagelse i salgskickoff, eller for dens sags skyld andre aftalte interne aktiviteter?

Hvad går galt?

Der går ofte det galt, at den enkelte leder i et ledelsesteam ikke ser, at styrken i et team er de enkeltes medlemmers forskelligheder. Ledere der ikke ser styrken i, at uenighed drøftes åbent på ledermøderne, og beslutninger altid støttes loyalt overfor medarbejderne efterfølgende - også de beslutninger, man hverken er helt eller delvis enig i.

Jeg møder mange ledere, der selv praktiserer resignation i drøftelserne på ledermødet, tilslutter sig beslutninger mere eller mindre modvilligt, og efterfølgende handler direkte illoyalt overfor beslutningerne.

Følelsen af frustration for at handle illoyalt dulmes med hensynet til kunderne.

Paradokset er, at de selvsamme ledere hader sine kollegaer for samme adfærd, når de handler illoyalt over ledelsesbeslutninger de er enige i.

Virksomheder, der er gennemsyret af denne ledelsesstil vil sjældent udnytte sit maximale potentiale, og være præget af frustrerede medarbejdere og høj medarbejderomsætning.

Spørgsmålet kunne handle om værdien af loyalitet; i hvor høj grad er loyalitet en vigtig værdi for den enkelte leder, og i hvor høj grad efterleves værdien af det samlede ledelsesteam. Erfaringer viser, at stærke ledelsesteam kendetegnes ved at lægge stor vægt på loyalitet, og efterleve værdien i handlinger og praksis.

Andre værdier kunne også være på spil, med kunderne som undskyldning. Cheferne hos KMD spørger sikkert sig selv lige nu om deres tilfredsstillelse af kundernes behov for rockkoncerter, dyre middage og udlandsrejser, var undskyldning nok til ikke at efterleve deres værdi om ansvarlighed.

Den hyppigste overtrædelse af værdier, jeg har set som salgsdirektør, er håndtering af rabataftaler. Igen var det kundens krav om lavere priser, der retfærdiggjorde alle tænkelige kreative løsninger, hvor både virksomhedens værdier og regelsæt blev overtrådt i en grad, så Stein Bagger ligner en spejderdreng.

Drager man en parallel til privatlivet, ser jeg ofte at børneopdragelse giver anledning til samme problematik.

Styrken for børn i at ha’ to forældre af forskelligt køn og opfattelse er accepteret af de fleste. Problemerne opstår typisk, når uenigheden om børneopdragelsen mellem forældrene udspilles i børnenes nærvær, og når fælles beslutninger ikke respekteres loyalt. Børnene er lynhurtige til at spotte forskellighederne og til at udnytte det til egen fordel. For nylig fik jeg følgende svar på spørgsmålet om, hvorfor min datter på 12 år så Paradise Hotel kl. 22.45?

»Mor har givet mig lov til at se det i aften«

Hmmmmmmm

Min kone var faldet for »kundens« argument, »jeg er den eneste i klassen der ikke må se Paradise«, og tilsidesat stort set alle fælles værdier i imødekommelse af dette.

Hvor længe vil du gi’ dine kunder skylden for at du ikke efterlever dine værdier?

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste Android-ekspert?

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S