Humac: Vi vokser mest på B2B-salg

Offensiv over for nye kundetyper er den væsentligste årsag til vækst for Apple-forhandleren Humac.

Direktør i Apple-forhandleren Humac, Morten Bo Andersen, er en glad mand, efter at selskabets seneste regnskab for første gang i fem år har vist et - ganske vist beskedent - overskud.

»Det, jeg er mest stolt over, er, at det er lykkedes at hæve omsætningen og komme tilbage på det niveau, vi lå på i 2007/08, samtidig med at vi har reduceret omkostningerne væsentligt både på medarbejdersiden og gennem optimering af vores procedurer,« siger Morten Bo Andersen.

Han fortæller, at hovedparten af den stigende omsætning, som i 2009/10 blev øget med 30 procent, stammer fra en satsning på løsningssalg på B2B-markedet, hvor Humac har fået fat i andre kundetyper end de traditionelle storforbrugere af Apple-produkter i den grafiske branche.

»Man får også bedre indtjening ved at satse på B2B-løsninger, hvor vi tilfører produktet noget værdi,« siger Morten Bo Andersen.

Flere it-forhandlere kritiserede før nytår Apple for at give for lave avancer på sine produkter, men den kritik deler man ikke hos Humac.

»Apple er nogle hårde hunde, men man må bare anerkende, at de har nogle unikke produkter, som kunderne gerne vil have,« lyder det fra Morten Bo Andersen.

»Vores problemer med at skabe overskud har haft at gøre med vores ejerstruktur og de finansielle forhold, samtidig med at vi øgede vores omkostninger uden at hæve omsætningen,« siger Morten Bo Andersen.

Han erkender dog, at Humacs bruttoresultat som andel af omsætningen faktisk er faldet i det seneste regnskab

»Det er korrekt, at vi det seneste år ikke har tjent væsentligt mere pr. solgt enhed,« siger Morten Bo Andersen.

Humac blev i foråret 2009 overtaget af det russiske ECS Gruppen, efter at de tidligere islandske ejere blev ramt af den økonomiske nedsmeltning på vulkanøen, herunder ikke mindst krakket i kapitalfonden Baugur.

»Siden Baugurs konkurs har vi ikke haft bankkreditter, men nu satser vi på at genetablere kredit både fra banken og gennem distributører,« lyder det fra Humac-direktøren.

Humac i Danmark har fortsat ni butikker rundt om i landet herunder tre erhvervscentre i København, Odense og Århus. I 2009/10 beskæftigede Humac 85 medarbejdere mod 124 ansatte i 2007/08.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S