Konkurrencemyndigheder overvåger Apple

Både EU og USA holder øje med Apples nye abonnementsordning.

Apple har i mange år været vant til at kunne gøre, som de ville - små og oprørske, som de var. Nu må det succesfulde firma sande, at de ligesom andre it-giganter risikerer at blive mistænkt og gransket for at misbrug af en dominerende markedsposition.

Det drejer sig om Apples nye abonnementsservice, som forlag verden over kritiserer for at tage en for stor bid af kagen: Nemlig 30 procent.

New York Times citerer en anonym kilde med direkte kendskab til sagen for at sige, at de amerikanske konkurrencemyndigheder har kig på abonnementsordningen. Der er dog ikke tale om egentlig undersøgelse.

Også i Europa har konkurrencemyndighederne kig på Apples nye tiltag. En talsmand for EU-Kommissionen siger til Reuters, at de overvåger markedet nøje. EU-Kommissionen vil dog sandsynligvis ikke indlede en decideret undersøgelse, eftersom et flertal af kommissærerne vurderer, at konkurrencen på markedet vokser. Eksempelvis Google har netop lanceret One Pass, en pendant til Apples abonnementsservice. Google snupper kun 10 procent af omsætningen.

Som CRNs søstermedie ComON tidligere har skrevet i forbindelse med diskussionen om Flash-forbuddet på iPad, så er det  et springende punkt, om Apple overhovedet har en dominerende position på markedet. Det er en betingelse for, at EU kan tildele en bøde på op til 10 procent af omsætningen for overtrædelse af konkurrencereglerne. Samme regel om markedsdominans gælder for abonnementsmarkedet.

"Grænserne for disse relevante markeder er uklare, eftersom sektoren er relativt ny og i udvikling," har en EU-kommissær, Andris Piebalgs, tidligere pointeret.

En virksomhed skal typisk sidde på 40 procent af et marked, før de vurderes til at have en dominerende markedsposition. Det vanskelige er at definere markedet.

Tidligere har både Microsoft og Intel fået milliardbøder for at misbruge deres dominerende markedsposition.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S