Elbodan giver Merlin-kunder særbehandling

Da Elbodan-ejede Proshop for fire måneder overtog den krakkede onlineforhandler SHG ville man ikke påtage sig reklamationsforpligtelserne over for kunderne. Men ved overtagelsen af Merlin har piben fået en anden lyd.

Der er forskel på kunder i strøgbutikker og kunder, der køber ind via onlinebutikker. Det er holdningen hos Elbodan, som er på vej til at overtage butikskæden Merlin.

Ifølge kommunikationsdirektør Lone Ryg Olsen tilbyder Elbodan at overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer, forsikringer og garantier over for gamle Merlin-kunder, hvis aftalen om overtagelse af den krakkede butikskæde falder på plads.

Det er nye toner fra Elbodan, som for blot fire måneder siden via sit datterselskab Proshop overtog onlineforhandleresn SHG. Dengang efterlod Proshop kundeforpligtelserne i boet efter SHG.

Kommunikationsdirekør Lone Ryg Olsen, Elbodan, erkender ,at man i Merlins tilfælde har valgt en anden model end ved SHG-overtagelsen.

»Vi er ikke juridisk forpligtede til at overtage reklamationerne, men vi har foretaget en konkret vurdering af de forventninger, kunderne har. I Merlins tilfælde er der tale om fysiske butikker, hvor kunderne har andre forventninger end til en onlinebutik. Derfor har vi vurderet, at en overtagelse af reklamationsforpligtelserne var det rigtige at gøre,« siger Lone Ryg Olsen til CRN.

Aftalen om Elbodans overtagelse af butikker og medarbejdere i Merlin er endnu ikke godkendt af boets kreditorer. Men hvis aftalen går igennem, vil Elbodan overtage alle forpligtelser i forbindelse med reklamationer. De kunder, der har tegnet forsikringer gennem Merlin, har stadig forsikring på deres varer. Og producenternes garantier gælder på samme måde som hidtil.

Eneste undtagelse er kunder, der har købt gavekort hos Merlin. I det tilfælde må kunderne gøre deres krav gældende over for boet efter Merlin, oplyser Lone Ryg Olsen.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Datacentertekniker til PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job