Den Roskilde-baserede smb-forhandler Boresko kan trods finanskrise og faldende omsætning lægge penge til side til endnu hårdere tider. Det fremgår af forhandlerens 2008-regnskab, som netop er blevet offentliggjort.
Samlet faldt omsætningen med knap tre procent til 53,5 millioner kroner, men skarpere lagerstyring og opfølgning på virksomhedens debitorer betød, at man trods krisen endte på et resultat på 546.000 kroner før skat. Det er dobbelt op på bundlinien i forhold til året før.
Ifølge direktør Jan Grye Pedersen er det beskedne resultat udtryk for, at Boresko i ligehd med andre små forhandlere må indstille sig på, at »træerne ikke vokser ind i himlen,« som han udtrykker det.
»Vi er rimeligt tilfredse med 2008-regnskabet, men det er bestemt ikke så nemt mere. Vi ved, at vi skal arbejde hårdt for at få økonomien til at hænge sammen. Især i fjerde kvartal mærkede vi krisen i erhvervslivet, hvor vi endte cirka ti procent under vores budgetter. Den udvikling er fortsat her i 2009. Derfor fokuserer vi på at effektivisere vores lagerstyring, så vi hurtigt kan identificere gamle varer og få dem solgt,« siger Jan Grye Pedersen.
2008-overskuddet betyder, at Boresko er gået ind i 2009 med en styrket egenkapital, der nu er tæt på 2,5 millioner kroner, samtidig med at der er afsat penge til at modvirke virkningerne af krisen.
»Vi er blevet bedre til at styre vores lager og vores mellemværender med debitorer, og derfor er vi bedre polstret til at modvirke den faldende omsætning og eventuelle tab på eksisterende kunder,« siger Jan Grye Pedersen, som ikke oplever, at den generelt strammere kreditgivning i branchen udgør et problem.
»Jeg oplever ikke kreditspørgsmålet som det store problem. Vi har nogle meget velvillige leverandører. Det skyldes nok, at vi har ry for at betale til tiden,« siger Jan Grye Pedersen.
Boresko er en del af CBC-kæden og har desuden samarbejde med Telenor og indkøbsselskabet InOut. Cirka halvdelen af Boreskos omsætning ligger på ren kontorforsyning, mens it, tele og kontormøbler hver udgør mellem 15 og 20 procent af forretningen.