Er der noget, branchen slet ikke har brug for nu, så er det et dårligt ry. Gennem årene har jeg et utal af gange måttet lægge øre til den opfattelse, at sælgere i IT-branchen nærmest er at sammenligne med brugtvognsforhandlere. Mange branchefolk, men også deres kunder, har den opfattelse.
Det er en uretfærdighed over for de mange forhandlere (og leverandører), der arbejder mindst ligeså seriøst, som man gør i de fleste andre brancher.
Man lad os se det i øjnene: Der findes desværre en del mere eller mindre brådne kar. Kopimaskinesælgere - med lange forbindelsestråde ind i IT-salgskanalen - er blandt de værste. Ved hjælp af uigennemskuelige leasingkontrakter og ren svindel har de skaffet sig selv en guldrandet indkomst, mens kunderne har stået tilbage med værdiløse maskiner og en voldsom gæld. Dette arrangement blev afdækket her i Computer Reseller News sidste år. Men lige lidt hjælper det - ugerningerne fortsætter.
Som det fremgår af artiklerne i den seneste udgave af CRN, er der nu heldigvis taget initiativ til at få gjort noget ved uhyrlighederne. Både sælgere og IT-Brancheforeningen har på hver sin måde taget tyren ved hornene.
Tak for det. IT-afmatningen plager mange forhandlere i branchen, og hvis enkelte kopisælgeres lave troværdighed smitter af på opfattelsen af hele branchen, bliver det ikke nemmere at klare sig gennem de trange tider.
IT-brancheforeningen kalder sit initiativ for »etisk leasing«. Tænk sig, at det skal være nødvendigt at beskrive det, som burde være sunde og almindelige forretningsprincipper, med ordet etik. Det må da være en selvfølge, at man ikke snører sine kunder, så de står tilbage med økonomisk ruin og forældede maskiner.
Som det fremgår af artiklerne i det seneste nummer af CRN hersker der nogen uenighed om, hvor kopimaskine-karene er mest brådne: blandt forhandlere eller blandt leverandører. Sandheden er, at flere salgsled har leget med - eller ikke har forsøgt at standse de sælgere, som gennemførte de specielle leasingaftaler.
Så lad os få stoppet beskyldningerne. Alle må deltage aktivt i at forhindre en gentagelse af affæren. Det handler om branchens renomme.