GRØN IT: : Sælgersnak eller realiteter

Pyntegrønt eller stedsegrønt? Grøn it bliver stigende omfang brugt som salgsargument overfor erhvervskunder og forbrugere.

Artikel top billede

De brede markedsføringssmil, der taler meget og længe om »det grønne« risikerer at gøre både kunder, forbrugere og den brede offentlighed sneblinde for de langsigtede gevinster ved grøn it.


Sådan lyder bekymringen blandt reklamefolk, brancheinsidere og de myndigheder, som fra hvert deres udgangspunkt iagttager syndfloden af grønne budskaber fra it-virksomhederne.


Der går næsten ikke en dag, uden at en producent eller forhandler i it-branchen fortæller kunder eller offentlighed om et produkt eller en løsning, der på den ene eller anden måde er til gavn for klimaet eller miljøet i al almindelighed. En lind strøm af kundebreve og pressemeddelelser lover bogstaveligt talt guld og grønne skove i form af sparede CO2-udledninger som gevinsten ved netop dette produkt eller denne løsning.


Det mest populære salgsargument er sparet strømforbrug, men også længere produktlevetid og generelle effektiviseringer indgår i arsenalet af argumenter, som kunderne præsenteres for.


En af de reklamefolk, der er skeptisk over for it-branchens brug af grøn it i sin markedsføringi er direktør i reklamebureauet Mensch, Frederik Preisler. Han sammenligner den voldsomme fokus på grøn it med H.C. Andersen-eventyret om »Kejserens Nye Klæder«.


»Da man for syv-otte år siden begyndte at tale om grønne regnskaber, blev det hurtigt et buzzword, hvor mange sad med en fornemmelse af, at det var pinligt at indrømme, at man ikke vidste hvad egentlige var, der blev talt om. Den gang var holdningen, at det der med grønne regnskaber var lidt besværligt, og derfor var det noget, man betalte nogen andre for at tage sige af. I dag lider budskaberne om grøn it lider af det samme problem,« siger Frederik Preisler.


»I bedste fald decimerer man grøn it til at være ligegyldigt, og i værste fald til at være et ren markedsføringsstunt, og så kommer det aldrig til at indgå i kunders og leverandører overordnede strategiske planlægning. Nu er man så i en fase, hvor blandt andet ministeren på området bliver kritiseret for manglende handling, men i virkeligheden tror jeg, han er mindst ligeså forvirret som almindelige mennesker. Så hvis it-branchen mener noget med grøn it, er mit råd at vriste det ud af hænderne på sælgerne og i stedet gøre det til en del af den samlede forretningsprofil,« siger Frederik Preisler.

For meget salgssnak
Sofwareproducenten Citrix er en af de it-spillere, som profilerer sig på at levere grønne løsninger. men alligevel nikker landechef Erik Pedersen genkendende til Frederik Preislers advarsler mod at sovse grøn it ind i salgssnak.


»Der er mange leverandører, der bruger grøn it, som et marketing-gimmick, og der er for meget salgssnak i forhold til, hvad de enkelte kunder reelt gennemfører. Personligt tror jeg mere på økonomien som den drivkraft, der er i markedet i øjeblikket. Det er i hvert fald de argumenter, vi lægger vægt på, når vi sælger virtualisering,« siger Erik Pedersen.


»Vi har i Citrix gjort meget ud af grøn teknologi, men jeg kører selv rundt i en stor Honda, hvor jeg burde købe mig en cykel, Det er mig som individ, der skal tage et ansvar. Selvfølgelig har vi producenter en rolle at spille. Vi skal redde verden, og alt det der, men kunderne er benhårdt fokuserede på omkostninger,« siger Erik Pedersen.


Også myndighederne er opmærksomme på, at miljøbudskaberne taber saft og kraft, når alle pludselig hopper på den grønne vogn. I Energistyrelsen er chefkonsulent Peter Bach en af de centrale personer bag myndighedernes indsats for at gøre forbrugerne og virksomheder mere energi- og miljøbevidste i deres valg at it.


Han anbefaler øget brug af nøgletal for energiforbrug, mærkningsordninger samt energi- og miljøkrav til produkter som vejen frem.
»Der er i dag en række frivillige mærkningsordninger om blandt andet energieffektivitet, som branchen kan deltage i og på den måde bruge i deres markedsføring. Det kan føre til en konkretisering af en grøn profil for it-branchen,« siger Peter Bach.


»Det, der driver udviklingen er en kombination af ønsket om salg og kundernes efterspørgsel. Der er et stort behov hos virksomhederne for få vejledning. Grøn it er jo mere end bare at udskifte sin pc, fordi man følger den teknologiske udvikling. Jo mere konkrete leverandørerne kan blive i forhold til grønne parametre, jo bedre. Jo mere generelt man taler, jo sværere er det at gennemskue for forbrugere og kunder,« siger Peter Bach.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Få et job i den højere sags tjeneste som udvikler af GIS services i PET

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S