Emails mister fodfæste i virksomhederne

Kommunikation via e-mail udsultes af nye teknologier. Nye tjenester overtager rollen som den primære kommunikationsvej.

Artikel top billede

Sociale medier suger livet ud af e-mail

I løbet af de seneste tre år har Thierry Breton, øverste chef for det franske it-konsulenthus Atos, ikke sendt én eneste e-mail.

"Hvis folk vil i kontakt med mig, så kan de komme og besøge mig eller sende en tekstbesked," siger den 56-årige direktør til Wall Street Journal.

E-mail har i mange år været en fuldstændig integreret del af de flestes liv, både det private og det erhvervsmæssige, men nu begynder elektronisk post at tabe pusten.

"Der er ingen tvivl om, at den rolle e-mail spiller i virksomheder, er ved at ændres. Flere og flere vælger at droppe egen e-mail-server til fordel for en cloud-baseret løsning," siger Anders Elbak, researchchef, analysehuset IDC.

Stadig flere virksomheder bruger flere forskellige typer af kommunikation - ofte integreret i en Unified Communications-løsning eller "collaborative" løsning.

"Resultatet er, at e-mail suppleres af såvel IM (instant messaging, red.) som videotelefoni," siger Anders Elbak.

IBM's mailklient styrtbløder

En af de store mailklienter, der har mærket tendensen, er IBM's Lotus Notes, der på det seneste har
tabt 250.000 brugere på bare to kunder - bilproducenten General Motors og revisionskoncernen Ernst & Young.

Der er tydeligvis en krig i gang på mail- og kalenderområdet, og i den krig tager IBM ikke markedsandele, men det gør til gengæld Gmail og Outlook.

Vi har spurgt Jan Brinck, daglig leder, Symfoni Software Danmark, hvad det er, der sker og hvilke trumfer IBM og Notes, som er en af verdens største samarbejdsplatforme (collaboration tool), stadig gemmer i ærmet.

"Jeg tror, IBM har erkendt, at krigen om mailklienten er tabt, men til gengæld har IBM en stærk workflow engine i Domino og sammen med sin Websphere-strategi en god collaboration-platform, de kan tilbyde kunderne," siger Jan Brinck, der gerne ser sin virksomhed Symfoni Software omtalt som Collaboration-leverandør.

Her ligger værdierne begravet

Han understreger, at mail- og kalenderløsninger som sådan er blevet 'commodity' og kan være "hvad som helst".

Der, hvor værdien ligger i dag, er i applikationerne, og måden de anvendes på specielt i en Social-Business sammenhæng.

"Ved at få os til at lægge et web-grænsesnit på samt "Social-Business-enable" deres eksisterende løsninger, bevarer vores Notes- og Domino-kunder investeringen i disse løsninger," siger Jan Brinck.

Og selvfølgelig har IBM læst skriften på væggen. 'Get Social - Do Business' var den røde tråd på Lotusphere-konferencen
tidligere i år.

Her annoncerede IBM blandt andet en bedre integration mellem Lotus Notes-platformen og eksterne web-baserede netværk som eksempelvis Facebook og Twitter.

Send og vent

IDC vurderer ligeledes, at det er rigtig interessant, at den måde e-mail bruges på også er under forandring.

"Problemet med e-mail, hvis man kan tillade sig at kalde det et problem, er, at det er en asynkron kommunikationsform, hvilket vil sige, at afsenderen sender sin besked og så ellers bare kan vente på, at der kommer et svar. Det er ikke muligt at afbryde eller stille uddybende spørgsmål," siger Anders Elbak.

Herudover har de færreste e-mail-løsninger, hvis nogen overhovedet, særlig intelligens indbygget.

Som hovedregel skal al sortering foretages manuelt og gøres efter et traditionelt mappeprincip.

For eksempel kan bredere kommunikationsplatforme, som ofte låner en del fra principperne i sociale medier, ofte sortere indhold mere intuitivt og automatisk efter kontaktperson, emne og så videre.

IDC mener dog ikke, at den gode gamle ensrettede e-mail helt og aldeles skal kastes på møddingen.

"Nej, e-mail har stadig sine brugsområder, for i visse tilfælde er synkron kommunikation ikke hensigtsmæssig. Eksempelvis når man kommunikerer med folk, som sidder på den anden side af jorden og altså sover, når vi arbejder. Desuden er e-mail mere formel end for eksempel IM, og det betyder, at e-mail stadig kan bruges til bestillinger, ordrebekræftelser og så videre," siger Anders Elbak.

Hos konsulenthuset Atos, hvor chefen som nævnt ikke har skrevet en email i tre år, er det planen, at alle ansatte dropper e-mail fuldstændigt i løbet af halvandet år.

Ifølge artiklen i Wall Street Journal baserer al kommunikation i det franske konsulenthus sig fremover på IM og en Facebook-lignende brugergrænseflade. Exit e-mail.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S