Sådan finder du de næste vinderteknologier

Klumme: Her har du otte konkrete kriterier, som du kan anvende til at bedømme, om et produkt bliver en succes.

Artikel top billede

Vi bliver hele tiden bombarderet med nye produkter, løsninger og services. Oftere og oftere. Og de bliver hypet.

Men hvad fanger an, og hvad fanger ikke an, når det kommer til stykket?

Det er ofte millionkroner-spørgsmålet, men det behøver nu ikke at blive det rene gætteri.

Faktisk er der nogle gode spørgsmål at vurdere den mulige succes ud fra.

Det var Geoffrey A. Moore (topkonsulent fra Silicon Valley og forfatter, red.), som indførte begrebet "Crossing the chasm" om det forhold, at nye teknologier godt kan få en første interesse i markedet, men at det kræver så meget mere at vokse til en markant succes.

De otte vigtige kriterier

Baseret på dette og teorier fra Everett Rogers (amerikansk professor i kommunikation, red.) og andre kan man opstille otte kriterier for, om et produkt (teknologi, løsning, service) bliver en succes på markedet:

1. Relativ fordel:
Kan kunderne gøre noget afgørende nyt med produktet, som de ikke har kunnet gøre før?

Mange falder i her; smart teknologi eller lav pris garanterer ikke nødvendigvis succes. "Second life" faldt blandt andet på dette - 3D-smartness var ikke nok.

2. Kompatibilitet:
Er produktet kompatibelt med eksisterende produkter, metoder, værdier og systemer, vil det være en stor fordel. Apple har ofte kæmpet med dette (for eksempel Newton), og nogle af produkterne blev en succes på trods.

3. Kompleksitet:
Jo mere komplekst og vanskeligt et produkt er at tage i brug, desto sværere er det at trænge igennem markedet. Dvd-optageren er et godt eksempel.

4. Testbarhed:
Det er en stor fordel at kunne prøve eller teste produktet uden de helt store omkostninger. For eksempel slog it-baseret "kunstig intelligens" aldrig igennem.

5. God historie:
Produktet skal fortælle en god historie. Det skal være muligt at kommunikere, hvad produktet kan, og hvad fordelene er.

Det skal kunne markedsføres. Nokia nGage kunne det meste, men hvad var det for en device?

6. Inerti fra eksisterende produkter:
Hvis eksisterende produkter på samme område har stor udbredelse, vil det være sværere at trænge igennem for et nyt produkt. Eksempelvis kom Microsoft Zune for sent.

7. Reversibilitet:
Vil det være muligt at droppe produktet og gå tilbage til en tidligere version, generation eller udgave? Er det ikke muligt, vil kunder være nervøse for at tage en ny teknologi i anvendelse.
Derfor er man ofte ikke meget for at opgradere en eksisterende applikation til næste version.

8. Er der "sponsorer":
Det hjælper på et produkts chancer på markedet, hvis det har fortalere - blandt analysehusene, blandt medierne, blandt "opinion leaders", markedsledende firmaer, politikere, etc.

Blandt andet Firewire-standarden døde, da industrien bakkede op om USB2 i stedet.

Se, så skulle det jo være ganske nemt at vurdere et nyt produkt eller teknologi! Vurderes det på disse kriterier og scorer højt, skulle den være sikker. Eller?

Desværre er der stadig faktorer, der kan vælte læsset. Det kan for eksempel være lovgivning og regulering, der ændrer sig.

Det kan være kompleksiteten i markedet, der ikke bliver afdækket af ovenstående.

Eller det kan være den måde, som forskellige nye produkter og teknologier påvirker hinanden, der kan være svært at gennemskue og forudsige.

Men først og fremmest er det, der oftest gør det vanskeligt at forudsige succesfaktorerne, forståelsen af kundernes adfærd: Den menneskelige faktor - det er som regel den virkelige ubekendte i disse ligninger.

Per Andersen er principal consultant i Capgemini.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S