Brugerne bliver afhængige af apps

I en ny bog forudser tænketank, at vi vil være dybt afhængige af apps i 2020.

Artikel top billede

Tænketanken VINT i Amsterdam har udgivet en ny publikation, "The App Effect", hvor man forsøger at beskrive hvordan mobile applikationer vil forandre vores liv. Den opridser 10 fremtidscenarier for den mobile revolution, som smartphones og tablets har kickstartet.

En af de mere kontroversielle påstande i bogen er, at adgangen til de mange apps vil skabe en dyb afhængighed hos forbrugerne.

"På nuværende tidspunkt, kan vi stadig grine ad det. Men i 2020 vil det være helt normalt. Det lyder måske chokerende, at alle i 2020, vil være afhængige af informationer, men vi vil se, at mennesker bevidst eller ubevidst bruger programmer som en udvidelse af deres sanser," siger Menno van Doorn.

Han er forfatter til bogen sammen med Sander Duivestein, Jaap Bloem og Andreas Sjöström.

Ifølge analysefirmaet Gartner vil salget af mobile enheder stige til 450 millioner i 2012 - hvilket overgår de 390 millioner pc'er, der årligt sælges på verdensplan. The Yankee Group forudser, at mere end 44 milliarder apps vil blive brugt i 2015.

"Det bekræfter, at vi står på tærsklen til det, vi kalder post-PC æraen, hvor forbrugerne bliver mere og mere fikseret på deres digitale livsstil," siger Menno van Doorn.

I en undersøgelse fra analysefirmaet Nielsen erkendte 57 pct. af de amerikanske iPad brugere, at de tager deres enhed med under dynen, når de går i seng, mens 44 pct. konsulterer deres iPad og 58 pct. deres smartphone, når de besøger familie eller venner.

I en anden undersøgelse kaldet "The World Unplugged" bad The International Center for Media & the Public Agenda 1.000 studerende på fire kontinenter om at slukke deres mobiltelefon i en periode på 24 timer, og her udviste deltagerne så kraftige online-abstinenser, at det kan sammenlignes med den afhængighedstrang, som findes hos stofmisbrugere. Et flertal af deltagerne var ligefrem ude af stand til at fuldføre opgaven.

Den digitale livsstil betyder også nye udfordringer for virksomheder, der bliver konfronteret med subkulturer på sociale netværk og fænomener som WikiLeaks og Anonymous.

"Kommunikationsbarrierer vil blive nedbrudt og mindske afstanden mellem mennesker og virksomheder, når vi har adgang til de sociale medier med et greb i lommen efter den mobile enhed. Det åbner op for nye perspektiver for virksomheder, der forstår, at The App Effect handler mindre om at udvikle apps og mere om at opbygge oprigtige relationer," siger Menno van Doorn.

Bogen fremhæver Intertoys som et eksempel på en netbutik, der har formået at udnytte det fænomen, der kaldes for "Digital Commons". Her kan forbrugerne blandt andet placere ordrer med en smartphone og QR-koder.

"Det nuværende system og den eksisterende organisation er blevet centrum for fremmedgørelse. Medarbejderne har ændret sig mere end de virksomheder, de arbejder for. Forbrugerne har ændret sig mere end de virksomheder, de køber deres produkter fra. Denne kløft fører til et sammenstød mellem kulturer," siger Menno van Doorn.

Her er de ti scenarier for fremtidens app-påvirkning, der oplistes i bogen:

1. Sektorer smelter sammen: Apps fremmer innovation på tværs af brancher og sektorer. Panasonic er et eksempel på denne tendens, ved først at have specialiseret sig i AV-teknologi for siden at gå ind i energisektoren.

2. Modreaktioner, der udløses af apps: Organisationer har behov for at være skarpere og reagere meget hurtigere, når der opstår problemer med deres apps. I januar udløste et nedbrud hos det det populære spil Wordfreud stærke reaktioner hos brugerne i Danmark.

3. Empowerment af digitale subkulturer: De digitale frontrunners blandt forbrugerene er i fuld kontrol over de nye kommunikationsformer og de sætter dagsorden.

4. Angreb fra modkulturer: De uortodokse fremgangsmåder hos hacktivister som Wikileaks og Anonymous tvinger virksomheder til at være åbne og opmærksomme på deres samfundsansvar.

5. Software som Gadgets: Den enorme stigning i enkle og funktionelle værktøjer intensiverer den digitale adfærd.

6. Informationer bliver brugt sensorisk: Den naturlige måde at forholde sig til oplysninger som en sjette sans er ved at ændre vores livsstil.

7. Ubegrænset forøgelse af afhængighed: Folk vil altid have adgang til information. Dette vil skabe helt nye muligheder for selskaber, der reagerer effektivt på den udvikling.

8. Intimitet: Relationer mellem mennesker og virksomheder bliver mere og mere personlige og følelsesbetonet. Udtryk som business-to-consumer og business-to-business erstattes af "people-to-people".

9.Afhængighed: Viden i din lomme bliver en vigtig egenskab. Folk vil være afhængige af den alvidende mobile enhed som vores eksterne intelligens.

10. Overbelastning og hjernenedsmeltning: Vi har brug for modvægt til de ubegrænsede digitale muligheder for fortsat at bevare balancen i vores liv.

Bogen kan downloades gratis fra hjemmesiden theappeffect.org. Tænketanken er en del af den globale it-gigant Sogeti med hovedsæde i Frankrig.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job