Artikel top billede

General Motors dropper annoncer på Facebook

Bilgiganten General Motors mener at annoncer på Facebook er spild af penge.

General Motors (GM) vil ikke længere bruge penge på betalte annoncer på Facebook. Det bekræfter bilgiganten overfor Wall Street Journal. GM er en af de største annoncører i USA og beslutningen har stor symbolsk værdi. Det kan kaste en skygge over Facebook-børsnoteringen om få dage.

Facebook forsøger netop at overbevise sine kommende aktionærer om, at selskabet har en fungerende forretningsmodel baseret på annoncer.

Ifølge avisen har GM brugt omkring 40 mio. dollar på Facebook-markedsføring, men kun 10 mio. dollar er brugt på betalte Facebook-annoncer. Det er disse annoncer, som ifølge GM er spild af penge.

Resten af pengene er brugt til at producere indhold og kampagnesider til Facebook, og disse aktiviteter skal fortsætte. Men Facebook tjener ikke en krone på dette. Pengene går i stedet til eksterne bureauer, der er specialiseret i markedsføring på sociale netværk.

Det gælder blandt andet GM's egen side på Facebook. Det sociale netværk har forsøgt at overbevise virksomheder om, at de skal droppe deres hjemmesider og flytte indholdet over på Facebook i stedet. Det er gratis at oprette en Facebook-side, så det skaffer ikke umiddelbart penge i kassen for selskabet.

GM's udmelding kommer på et meget uheldigt tidspunkt for Facebook, som sandsynligvis får sin børsintroduktion allerede på fredag.

Ifølge Business Insider er der meget lave klik-rater for Facebook-annoncer. De ligger kun på en tiendedel i forhold til Google-annoncer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere