Microsoft vil købe Twitter-klon

Microsoft forhandler om at købe Twitter-klonen Yammer for mere end fem milliarder kroner.

Artikel top billede

Det ser ud til, at Microsoft er på vej med et større opkøb inden for sociale netværk til virksomheder. Både Business Insider og Bloomberg melder at Microsoft forhandler om at købe Yammer, og det ventes, at aftalen kan falde på plads allerede fredag. Prisen skulle ligge på mere end fem milliarder kroner.

Så sent som i februar modtog Yammer en frisk investering på lidt under 500 mio. kr., og dengang blev firmaets værdi anslået til næsten tre mia. kr. Nu ser det altså ud til, at værdien kan være fordoblet på få måneder.

Med et opkøb af Yammer kan Microsoft tilføje sociale netværk til sin produkt-portefølje til erhvervskunder. Dermed kommer Microsoft til at stå stærkere i kampen mod blandt andet Salesforce.com og Oracle.

Ledelsen behøver ikke være involveret

Yammer har forsøgt at etablere sig som et Twitter-alternativ for virksomheder. Med denne tjeneste kan kolleger udveksle korte beskeder med hinanden, danne grupper og dele dokumenter.
 
Det interessante er, at Yammer har valgt en anden model end de fleste andre social-networking-løsninger til erhvervsbrugere. Typisk er der tale om topstyrede løsninger, som IBM Lotus Connections eller Jive, hvor softwareleverandøren forsøger at overtale firmaets ledelse til at investere i værktøjer til blogs, wikis eller Facebook-lignende profilsider.
 
Yammer er lige omvendt. Her går man efter de enkelte medarbejdere. Ledelsen behøver slet ikke være involveret. Hver bruger med en firma-mailadresse kan bruge tjenesten gratis. Den første bruger, der tilmelder sig, opretter automatisk et netværk; alle andre brugere fra samme firma, der kommer senere, bliver automatisk tilføjet til dette netværk.

Ifølge selskabets egne tal er der omkring 200.000 virksomheder, der bruger Yammer.

Spreder sig som ringe i vandet

 
Yammer er stiftet af David Sacks, som tidligere har været involveret i betalingstjenesten PayPal. I stedet for at sælge sit produkt til virksomhederne håber Sacks altså på, at medarbejderne selv vil opdage fordelene i softwaren og begynde at bruge den - hvorefter det vil sprede sig som ringe i vandet i firmaet.
 
Han mener, at brugerne selv vil opdage, at Yammer kan gøre det lettere at kommunikere og sørge for bedre produktivitet i virksomheden.
 
Foruden den gratis version er der er en premium-udgave af Yammer, hvor der blandt andet er mulighed for at integrere systemet med virksomhedens eksisterende applikationer. Her ligger prisen på fem dollar om måneden per medarbejder.
 
I USA bliver Yammer blandt andet brugt af AAA (American Automobile Association), der er det amerikanske pendant til FDM. AAA har omstillet hele sit intranet til Yammer og oprettet 50 regionale undergrupper i et netværk.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S