Artikel top billede

Proshop efter politianmeldelse: Vi lægger os på ryggen

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt onlinebutikken for at overtræde markedsføringsloven. Vi har lavet en fejl, erkender direktør Morten Duch.

Man skal oplyse om omkostningerne, når man annoncerer, at man sælger varer på afbetaling. Det har Proshop nu fået at vide på den hårde måde. Forbrugerombudsmanden har anmeldt onlinebutikken for overtrædelse af markedsføringsloven på netop det punkt.

"Vi lægger os ned på ryggen. Det var en svipser," siger proshop-direktør Morten Duch.

Kernen i sagen at Proshop i en periode i 2010 og 2011 markedsførte en computer og telefon, som kunderne kunne købe både kontant eller via afbetaling i 42 eller 36 måneder.

Men som forbrugerombudsmanden anfører: "Omkostningerne ved at købe på kredit var ikke oplyst, men regnede man på det, ville man komme frem til, at kreditprisen var ca. 3 gange så høj som kontantprisen."

Morten Duch fra Proshop forklarer, at det var en fejl, der var slet i marketingafdelingen, hvor man havde fået en ide, og så satte den i værk uden at få kontrolleret om tingene var i orden. Kampagnen var ganske kort og kun ganske få kunder benyttede sig af tilbuddet, som allerede var taget af plakaten et halvt år før Forbrugerombudsmanden henvendte sig til Proshop.

"Normalt sælger vi slet ikke på afbetaling. Det er ikke et forretningsområde for os, og vi har faktisk heller ikke gjort det siden. Det er en fodfejl, og det var dumt," siger Morten Duch.

Hos Forbrugerombudsmanden fortæller chefkonsulent Katrine de Neergaard, at Proshop har oplyst, at det var en medarbejder, der begik fejlen.

"Der er da noget, som tyder på det er en fejl, for det er sjældent vi ser, at der overhovedet ikke er nogle kreditoplysninger. Og de kunne godt se den var helt gal, da de blev klar over det. Men igen. Som virksomhed er man ansvarlig for sine medarbejdere," konstaterer hun.

Hos Proshop er direktør Morten Duch ikke helt fri for at være lidt ærgerlig over, at Forbrugerombudsmanden gør så meget ud sagen.

"Men vi må anerkende, at vi har begået en fejl. Det har vi rettet op," siger han.

Hos Forbrugerombudsmanden erkender Katrine de Neergaard, at sagen sagtens kan ende med at Proshop får en bøde uden at komme i retten. Men selv om det ender med en mindre bøde, så skal sagen forbi politiet.

"Vi har hos Forbrugerombudsmanden ingen mulighed for at give administrative bøder. Så derfor skal vi rundt om politiet med sådan en sag. Også selv om den ender med et bødeforlæg. Det er nu op til politiet," siger hun.

Læs mere:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis