Man skal oplyse om omkostningerne, når man annoncerer, at man sælger varer på afbetaling. Det har Proshop nu fået at vide på den hårde måde. Forbrugerombudsmanden har anmeldt onlinebutikken for overtrædelse af markedsføringsloven på netop det punkt.
"Vi lægger os ned på ryggen. Det var en svipser," siger proshop-direktør Morten Duch.
Kernen i sagen at Proshop i en periode i 2010 og 2011 markedsførte en computer og telefon, som kunderne kunne købe både kontant eller via afbetaling i 42 eller 36 måneder.
Men som forbrugerombudsmanden anfører: "Omkostningerne ved at købe på kredit var ikke oplyst, men regnede man på det, ville man komme frem til, at kreditprisen var ca. 3 gange så høj som kontantprisen."
Morten Duch fra Proshop forklarer, at det var en fejl, der var slet i marketingafdelingen, hvor man havde fået en ide, og så satte den i værk uden at få kontrolleret om tingene var i orden. Kampagnen var ganske kort og kun ganske få kunder benyttede sig af tilbuddet, som allerede var taget af plakaten et halvt år før Forbrugerombudsmanden henvendte sig til Proshop.
"Normalt sælger vi slet ikke på afbetaling. Det er ikke et forretningsområde for os, og vi har faktisk heller ikke gjort det siden. Det er en fodfejl, og det var dumt," siger Morten Duch.
Hos Forbrugerombudsmanden fortæller chefkonsulent Katrine de Neergaard, at Proshop har oplyst, at det var en medarbejder, der begik fejlen.
"Der er da noget, som tyder på det er en fejl, for det er sjældent vi ser, at der overhovedet ikke er nogle kreditoplysninger. Og de kunne godt se den var helt gal, da de blev klar over det. Men igen. Som virksomhed er man ansvarlig for sine medarbejdere," konstaterer hun.
Hos Proshop er direktør Morten Duch ikke helt fri for at være lidt ærgerlig over, at Forbrugerombudsmanden gør så meget ud sagen.
"Men vi må anerkende, at vi har begået en fejl. Det har vi rettet op," siger han.
Hos Forbrugerombudsmanden erkender Katrine de Neergaard, at sagen sagtens kan ende med at Proshop får en bøde uden at komme i retten. Men selv om det ender med en mindre bøde, så skal sagen forbi politiet.
"Vi har hos Forbrugerombudsmanden ingen mulighed for at give administrative bøder. Så derfor skal vi rundt om politiet med sådan en sag. Også selv om den ender med et bødeforlæg. Det er nu op til politiet," siger hun.
Læs mere: