Expert: Sådan vil vi lokke kunderne tilbage

Efter flere år med store indtjeningsproblemer prøver Expert-koncernen nu lykken med et nyt koncept.

Artikel top billede

Experts nordiske koncerndirektør Lars Christensen løfter nu lidt mere af sløret for, hvor han ser kædens primære svagheder.

Svagheder, der gennem de seneste år har sendt kæden til tælling på det hårdt pressede retailmarked, hvor især konkurrenten Elgiganten har vundet frem.

Ifølge Lars Christensen er en af de største udfordringer, at kædens butikker stritter i for mange retninger.

For Expert-koncernen er repræsenteret i fire lande og omfatter mere end 700 butikker, hvoraf kun cirka 200 er egenejede.

"Vi er meget forskelligartede i de fire lande, vi repræsenterer. Vi står konceptuelt ikke skarpt nok i forbrugernes øjne. Hvis du spørger folk, hvad de tænker om Expert, vil svarene være meget forskellige," siger Lars Christensen til CRN.

"Det er der, vi har et problem i Expert," siger koncerndirektør Lars Christensen, der mener, at de forskelligartede butiksidentiteter vanskeliggør en fælles, slagkraftig markedsføring af Expert-brandet.

Koncernen har derfor, som det seneste initiativ for at rette kursen op, sat gang i et større projekt for at udvikle og implementere et samlet koncept på tværs af landegrænser og ejerskabsforhold.

"Der er kun et hovedfokus, og det er forbrugeren. Og det, som forbrugeren gerne vil, skal vi gerne udstråle i vores butikker. Der er mange ting, der skaber den helhed, der gør, at man som forbruger siger: 'Derfor jeg går i Expert'. Så det er den helhed, vi skal finde frem til," forklarer Lars Christensen.

Hvad står Expert for?

Og metoden er ganske simpel, om end den tager tid at gennemføre. Lars Christensen og den resterende koncernledelse er startet ud med at stille sig selv en række basale spørgsmål.

"Hvad er det, der gør, at jeg som butik er indbydende over for en forbruger? At man har lyst til at komme ind i Expert? Det er utrolig vigtigt at definere sådan nogle ting. Det er et spørgsmål om, hvad det er for et sortiment, vi har i vores butikker. Hvad er det for en service, vi yder? Hvad er det for en prispolitik, vi har?" spørger Lars Christensen.

Udfordringen ligger i at finde de rette svar på de mange spørgsmål, sammenskrive dem til et koncept og derefter implementere det hele i alt fra markedsføring, sortiment og prisstrategier til service, butiksindretning og rådgivning.

Danser mellem to stole

Men det seneste initiativ afslører, at Expert-koncernen stadig har svært ved at finde sit ståsted i en verden, hvor indtjeningen er hårdt presset af aggressive lavpriskonkurrenter og onlinehandelen.

Kort fortalt lader koncernen stadig til at kæmpe med at finde balancen mellem på den ene side at tilbyde bedre service end konkurrenterne, og på den anden at tage priskonkurrencen op med konkurrenter som Elgiganten.

"Der er ingen tvivl om, at Expert vil eje servicebegrebet. Derfor er vi ved at se på både vores sortiment og måden, som vi yder service på. Men vi glemmer på ingen måde prisparameteret, som jo er meget vigtigt," lyder det for eksempel fra direktøren.

Da mange af spørgsmålene dog endnu er ubesvarede, forventer han først, at Expert udruller det nyudviklede koncept ud i løbet af de næste 6-12 måneder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse