Microsoft præsenterer sin Windows Store

Nu er der nye detaljer om den kommende Windows Store.

Artikel top billede

Microsoft har afsløret flere detaljer om softwarebutikken Windows Store, som bliver en del af Windows 8. Her kan man købe applikationer til en mindstepris på 1,49 dollar, og det er lidt højere end hos Apple og Google, hvor mindstebeløbet er på 0,99 dollar. Den maksimale pris er på 999 dollar.

Ligesom i Apples App Store forlanger Microsoft 30 procent i provision. Det falder til 20 pct. hvis man har solgt for mere end 25.000 dollar. Desuden skal udviklere betale 37 euro om året for at være med, mens virksomheder betaler 75 euro.

Der er flere licenseringsmuligheder. Foruden den normale betalingspligtige version, hvor man skal betale for at downloade programmet, kan man også tilbyde en begrænset testversion, der kan hentes gratis.

Her kan udvikleren f.eks. vælge, at man kun vil tilbyde et begrænset antal funktioner eller definere, at programmet kun kan bruges i begrænset tid.

Hvis man så vælger at købe programmet efter denne testperiode, er det ikke nødvendigt at downloade softwaren igen. Den bliver automatisk "låst op".

Microsoft har også udviklet et Windows 8 Advertising SDK, som kan bruges til at integrere annoncer i apps - og dermed skabe en ny indtægtskilde for udviklerne.

Desuden er der mulighed for, at brugerne kan købe yderligere funktioner inde i applikationen.

Softwarefirmaet skriver også, at alle applikationer bliver kontrolleret grundigt inden de kommer med i Windows Store.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S