Microsoft præsenterer sin Windows Store

Nu er der nye detaljer om den kommende Windows Store.

Artikel top billede

Microsoft har afsløret flere detaljer om softwarebutikken Windows Store, som bliver en del af Windows 8. Her kan man købe applikationer til en mindstepris på 1,49 dollar, og det er lidt højere end hos Apple og Google, hvor mindstebeløbet er på 0,99 dollar. Den maksimale pris er på 999 dollar.

Ligesom i Apples App Store forlanger Microsoft 30 procent i provision. Det falder til 20 pct. hvis man har solgt for mere end 25.000 dollar. Desuden skal udviklere betale 37 euro om året for at være med, mens virksomheder betaler 75 euro.

Der er flere licenseringsmuligheder. Foruden den normale betalingspligtige version, hvor man skal betale for at downloade programmet, kan man også tilbyde en begrænset testversion, der kan hentes gratis.

Her kan udvikleren f.eks. vælge, at man kun vil tilbyde et begrænset antal funktioner eller definere, at programmet kun kan bruges i begrænset tid.

Hvis man så vælger at købe programmet efter denne testperiode, er det ikke nødvendigt at downloade softwaren igen. Den bliver automatisk "låst op".

Microsoft har også udviklet et Windows 8 Advertising SDK, som kan bruges til at integrere annoncer i apps - og dermed skabe en ny indtægtskilde for udviklerne.

Desuden er der mulighed for, at brugerne kan købe yderligere funktioner inde i applikationen.

Softwarefirmaet skriver også, at alle applikationer bliver kontrolleret grundigt inden de kommer med i Windows Store.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse