Microsoft sender måske Live Messenger på pension

Softwarefirmaet har angiveligt besluttet at lukke sin Live Messenger tjeneste og erstatte den med Skype.

Artikel top billede

Hvis man skal tro The Verge, er det snart slut med Microsofts Windows Live Messenger tjeneste. Flere kilder fortæller til nyhedstjenesten, at Microsoft har besluttet at lukke Live Messenger i de kommende måneder og integrere tjenesten i Skype.

I den seneste tid har Microsoft arbejdet på at samle Live Messenger og Skype trafikken på samme platform. Microsoft fortæller til The Verge, at 80 pct. af alle beskeder, der sendes på Skype, nu bliver håndteret på firmaets Messenger back-end.

Det betyder også, at man har sagt farvel til den historiske p2p-model, som Skype har brugt lige siden begyndelsen.

Det ventes, at Microsoft vil annoncere lukningen af Live Messenger så tidligt som i næste uge. Det betyder også, at Live Messenger-brugerkonti fremover kan bruges til at logge på Skype. I Skype 6.0 til Windows og Mac er der allerede mulighed for at logge på med sin Microsoft- eller Facebook-konto.

I Windows 8 kan man også kombinere sin Windows Live-konto med Skype. Det er altså ikke længere nødvendigt at oprette en konto til Skype, hvis man allerede har en konto hos Live.

Live Messenger har eksisteret under dette navn siden 2005, men bygger på den ældre tjeneste MSN Messenger, der går helt tilbage til 1999.

Skype blev stiftet i 2004 af danske Janus Friis og svenske Niklas Zennström. Det blev solgt til eBay i 2005, og fem år senere blev det så købt af Microsoft for 8,5 milliarder dollar.

Annonceindlæg fra Computerworld

Digital suverænitet kræver mere end strategier

Danmark vil mindske afhængigheden af globale techgiganter, men det kræver mere end politiske formuleringer og strategier, understreger PROSA’s formand Niels Bertelsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

Jakob Dirksen

GlobalConnect

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo