Google inviterer til programmør-maraton for computerbrille

Nu skal udviklere i gang med at skabe de første programmer til Googles databrille.

Artikel top billede

Der er meget store forventninger til den nye Android-baserede computerbrille med "augmented reality", Google Glass, som blev præsenteret sidste år. Den skal give adgang til mange af de samme funktioner, som man kender fra en smartphone, men alle ikoner, beskeder og andre informationer bliver blændet direkte ind i synsfeltet.

Google har vist brillen frem flere gange, men den er stadig ikke tilgængelig - heller ikke for udviklere, som vil skabe applikationer til brillen. Det bliver anderledes i de kommende uger, hvor Google holder to specielle Hackathons i amerikanske storbyer. Her får eksterne udviklere for første gang mulighed for at afprøve brillen.

Men endnu vigtigere er nok, at de får adgang til den nye Mirror-API (programmerings-grænseflade), der skal bruges til at udvikle applikationer til brillen. Her kan man udveksle data med brillen og interagere med brugeren gennem det såkaldte Representational State Transfer (REST).
 
Det er meningen, at udviklerne skal programmere de første applikationer på den to dage lange Glass Foundry konference, der holdes den 28. og 29. januar i San Francisco og den 1. og 2. februar i New York. De bedste applikationer skal så præmieres ved konferencens afslutning.

Hele invitationen til udviklerne kan læses hos Engadget. Der er begrænset adgang til konferencen, og det er kun udviklere, der har forudbestilt den såkaldte Explorer Edition af Google Glass for 1.500 dollar på den sidste Google I/O konference, der kan komme med.

Brille med indbygget kamera og touch-display

Google-medstifter Sergey Brin indledte Google I/O i juni sidste år med en imponerende demonstration af den nye brille.

Fire faldskærmspringere med Glass briller sprang ud fra et luftskib over San Francisco og landede på taget af Moscone Center, hvor Google I/O afholdes.

På scenens storskærm kunne publikum følge hele turen med en live-videofeed fra de fire kameraer i brillerne, og det sluttede først, da faldskærmspringerne trådte op på scenen.

Brillen bruger Wi-Fi og Bluetooth til trådløs dataoverførsel, men det fungerer selvfølgelig ikke, når man svæver højt over San Francisco. Der er heller ingen 3G-forbindelse over 300 meters højde.

Derfor havde Google udviklet sin egen teknologi til dataoverførsel og kombineret det med militært udstyr til demonstrationen.

Google Glass vejer det samme som en almindelig solbrille. Den indeholder et kamera, en gennemsigtig skærm og et touch-panel samt en knap, der bruges til at udløse kameraet.
 
Der er stadig ingen dato for, hvornår brillen i handlen, men Google har antydet, at det kommer til at ske i år.

Impact Fund Denmark

Head of IT – lead our digital transformation

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S