Doping på sociale medier: Køb dig til flere followers end Wozniacki

For relativt få penge kan du blive en stor kanon på de sociale medier.

Artikel top billede

Tennisstjernen Caroline Wozniacki er den dansker med flest Twitter-followers. Foto: karlnorling, CC BY 2.0

De meste populære danskere på Twitter har et fem- eller sekscifret antal followers. Eksempelvis nærmer den danske tennisstjerne Caroline Wozniacki sig en halv million followers. 

Men det er ikke nogen let sag at få flere fans og followers på sociale netværk. Især ikke, hvis du ikke har en 'celebrity-status' at trække på.

Ofte kræver det en lang og vedvarende indsats, men det er muligt at skyde genvej, hvis du er villig til at betale for det. 

Køb fans og followers

Flere steder på nettet er det nemlig muligt at købe sig til, hvad der kan betegnes som en slags 'social media-doping'

Vi har kigget nærmere på fænomenet og fundet frem til en række forskellige sider, hvor du for relativt få penge kan købe bunkevis af Facebook-likes, Twitter-followers, Pinterest-followers og Youtube-subscribers.

En af siderne er SocialYup.com, hvor du kan købe 500 likes for et engangsbeløb på 30 dollar, svarende til 170 kroner. Hvis 500 likes er for lidt, kan du i stedet få 3.000 likes for 130 dollar eller knap 750 kroner.

Ønsker du at købe et tilsvarende antal followers på Twitter, koster det henholdsvis 85 kroner (15 dollar) og 375 kroner (65 dollar).

Buildyoursocial.com er en lignende side, der tilbyder 1.000 Twitter-followers for blot 35 kroner (6 dollar) og hele 100.000 followers for knap 1.200 kroner (211 dollar), mens du på siden intertwitter.com ikke blot kan købe followers, men også kan købe retweets. Her kan du købe en pakke med 15.000 followers og 125 retweets for 97 dollar eller cirka 558 kroner.

En anden mulighed er siden Fiverr.com, som vi tidligere har omtalt. Her tilbyder private mennesker fra hele verden at udføre tjenester for 5 dollar stykket, og mange tilbyder pakker bestående af et varierende antal Facebook-likes og Twitter-followers for 5 dollar.

Du skal dog være opmærkom på, at vi her på redaktionen ikke selv har købt fans og followers via siderne, og derfor kan vi ikke udtale os om kvaliteten af deres produkter. 

Du er nem at afsløre

Du må dog også forberede dig på, at du risikerer at blive afsløret, hvis du køber dig til popularitet på de sociale medier. 

Eksempelvis er den amerikanske politiker Newt Gringrich, der sidste år kæmpede for at blive republikanernes præsidentkandidat, blevet afsløret i at have et mistænkeligt stort antal falske followers.

Sådan afslører du folk med købte fans

Også Mervyn Barrett, der sidste år var på valg til en post som politichef i Lincolnshire i England, blev afsløret i at have mistænkeligt mange followers uden for sin valgkreds. 

Ifølge den britiske avis The Telegraph steg hans antal af followers fra 330 til mere end 17.000, hvoraf mange af de nye followers var brasilianske pornostjerner og argentinske Justin Bieber-fans.

En kilde med tilknytning til Barretts kampagne bedyrede dog overfor den britiske avis Sunday Times, at Barret var uskyldig, og kilden forklarede, at det sandsynligvis var en lidt for entusiastisk fan, der havde købt de mange followers.

Sådan opdager du det

Har du mistanke om, at en specifik person har købt sig til followers, kan du let tjekke det ved at bruge værktøjet
fakers.statuspeople.com

Her skal du blot indtaste personens twitter-handle, hvorefter du får en oversigt over, hvor stor en andel af personens twitter-followers, der er falske.

Det er dog værd at bemærke, at de fleste twitter-brugere vil have et vist antal falske følgere. Eksempelvis har skribenten af denne artikel 6 procent falske followers.

Men jo højere procenttallet er, jo mere mistænkeligt bliver det.

Herudover kan du holde øje med, om der et misforhold mellem aktiviteten på siden og antallet af likes og followers.

Hold øje med mistænkelig Facebook-adfærd

Støder du eksempelvis på en Facebook-side, der har mange likes, bør det vække mistanke, hvis opdateringer fra siden får et meget lille antal likes og kommentarer - eller hvis de fleste likes stammer fra profiler, der ikke ser troværdige ud.

Du kan ligeledes gå ind og tjekke sidens såkaldte 'insights'. Det gør du ved at gå ind på siden og klikke på ikonet, der viser, hvor mange likes siden har.

Her kan du få oplysninger om, hvem det er, der liker siden. Eksempelvis kan du se, hvilken aldersgruppe og hvilken by, der har den største repræsentationen blandt folk, der har liket siden.

Har en dansk webshop flest likes fra en by i Indien, er der grund til at være mistænksom. Det samme gælder, hvis den mest populære aldersgruppe slet ikke matcher med Facebook-sidens målgruppe.

Læs også:

Her er de 25 mest populære danskere på Twitter 

Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job